Tuesday, October 16, 2012

Bersaing


Hasan al Basri berkata : Orang  yang menyaingimu dalam urusan ugama, maka bersainglah dengannya. Orang yang menyaingimu dalam urusan dunia, maka lemparkanlah dia dalam kesibukannya.

Dalam cerita yang lain berkata Sufyan bin ‘Uyainah : Janganlah menjadi seperti hamba sahaya yang malas; ia tidak datang sehingga dipanggil.

Lantaran itu, ingatlah wahai diri, bersiap sedialah menunaikan solat sebelum azan memanggil.

Wallahu ‘ alam.

( Kaifa Nasluk Thariq al-Jannah: Nabil Hamid Al-Ma’az )

Ya Allah, anugerahkanlah kecerdasan kepadaku supaya aku mampu membaca dan memahami kelembutan-Mu dan supaya aku selalu bersyukur, walau apa pun yang terjadi kepadaku. 

Ya Allah, Engkau memerintahku, tapi aku  mengabaikan, Engkau melarangku, tapi aku melakukannya. Tidaklah aku berjalan melainkan mencari keampunan-Mu. Ameen.

No comments:

Post a Comment