Saturday, January 16, 2016

Maulid Daiba’i ....bahagian 3


Dia dibangkitkan dari golongan Tihamah, dekat dengan hari kiamat; di belakang badannya ada alamat (tanda). Dilindungi awan ke mana ia pergi. Ia ditaati oleh awan yang mengandungi hujan.

Putih bersih dahinya; hitam rambutnya; baik paras mukanya. Pendengarannya mencapai bunyi Qalam menulis; penglihatannya menembusi tujuh petala langit. Dua tapak kakinya pernah dikucup oleh unta lalu hilang apa yang dideritai oleh unta itu dari bebanan dan kesusahan. Bintang dhab pernah beriman dengannya. Pokok pernah memberi salam kepadanya. Batu pernah berkata-kata kepadanya. Tunggul pernah menangis mengungui seolah-olah mengadu kepadanya.

Keberkatan kedua belah tangannya nyata pada makanan dan minuman. Hatinya tidak pernah lalai. Dan tidak pernah tidur; tetapi sentiasa menjaga khidmat ibadat kepada Allah. Jika ia diganggu, ia memaafkan dan tidak bertindak balas. Jika ia diajak berkelahi ia diam dan tidak menjawab. Aku (Allah) angkat dia ke martabat yang paling mulia; dalam satu angkatan yang tidak pernah didapati oleh sesiapa sebelumnya atau sesudahnya. Dalam satu perarakan malaikat yang mengatasi segala perarakan. Hingga apabila ia berlepas dan berpisah dari dua alam hingga sampai dekat sekali sekadar antara dua busur panah, ketika itu Akulah yang menjadi kawan yang berkata dengannya.

Ya Allah Ya Tuhanku cucurilah rahmat dan kesejahteraan dan keberkatan ke atasnya.
Aameen.

Ustaz Zulkifli Mat Isa
Maulid berzanji & daiba’i
2008

No comments:

Post a Comment