Monday, January 25, 2016

Al-Qabidh

Asma Ul-Husna 21

Al-Qabid ertinya Allah Maha Penyempit Hidup yang Menggenggam, Menyempitkan Rezeki dan Menguranginya bagi seseorang yang disempitkan sebagaimana firmanNya bermaksud:

...dan Allahlah yang menyempitkan (yaqbidhu) dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNyalah kalian akan kembali.
(Al-Baqarah:245)       

Maha Menyempitkan Rezeki dan Menguranginya

Secara linguistik, qabidh, akar kata kerja dari al-Qabidh, bererti mengambil, memegang, menangkap, mencengkeram, menahan, mengawal. Ia bererti pegangan sesuatu dengan tangan seperti gagang pedang dan lain-lain. Ia dimaksudkan sebagai suatu cara untuk mengambil kawalan secara tegas akan sesuatu atau seseorang.

Allah swt telah berfirman dalam pengertian ini....dan Allahlah yang menyempitkan dan melapangkan, ertinya Dia menyempitkan, menahan, rezekiNya dari sebahagian orang sedangkan bagi sebahagian yang lain melapangkannya.

Al-Qabidh ertinya Zat yang menahan jiwa-jiwa dengan menaklukkan mereka, ruh-ruh dengan menjalankan keadilan dalam perkara mereka, pembahagian rezeki dengan kebijaksanaanNya, dan kalbu-kalbu dengan menjadikan mereka takut akan kemuliaanNya.

Al-Qabidh adalah Zat yang menyebabkan jiwa-jiwa dicabut dari tubuh-tubuh mereka, kediaman sementara mereka, di saat kematian. Malaikat yang mencabut jiwa-jiwa (yakni qabidh) dalam Islam disebut Izrail.

Al-Qabidh adalah Zat yang menguasai hati-hati, yang mengendalikan mereka, yang memisahkan mereka melalui kurangnya ilmu mereka, melalui pengawasan mereka sendiri. Dia menguasai kalbu-kalbu, sehingga Dia menyingkapkan kepada mereka kebesaran dan kemuliaanNya.

Sifat manusia yang keduapuluh satu ialah serba terhad ilmu dan rezekinya
 
Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keduapuluh satu dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai keterbatasan dari segi ilmu, rezeki dan umur.

Sifat ini juga menjadi cermin bahawa hanya Allah swt dengan sifatnya sebagai Al-Qabidh yang berkuasa Menggenggam, Menyempitkan Rezeki dan Menguranginya bagi seseorang sesuai dengan iradat dan kemahuanNya.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 52 - 53

No comments:

Post a Comment