Thursday, January 7, 2016

Al-Musawwir

Asma Ul-Husna 14

Al-Musawwir ertinya Allah Maha Menjadikan Rupa Bentuk atau Maha Pembentuk sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dialah Allah, Yang Menciptkan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya)
(Al-Hasyr:24)

Zat Yang Maha Membentuk

Al-Musawwir adalah Zat yang membentuk, yang memberi sesuatu bentuk dan wujud. Bentuk umum manusia berbeza dari bentuk bukan manusia. Ada tiga ayat di dalam Al-Quran yang berkaitan ini:

1. ...dan Dia membentukmu, dan menjadikan bagus bentukmu (Ghaffir: 64)
2. Dalam bentuk apapun Dia kehendaki, Dia menyusun (tubuh)mu (Al-Infitaar:8)
3. Dialah yang membentukmu dalam rahim (ibumu) sebagaimana yang dikehendakiNya (Ali Imran: 6)

Al-Mushawwir ertinya Zat  yang Menciptakan bentuk dan rupa apapun yang Dia kehendaki y; yang memperindah mereka menurut kebijaksanaanNya, yang memberikan segala sesuatu bentuk dan rupa khususnya. Dia menciptakan manusia dalam berbagai bentuk dan rupa, menjadikan sebahagian dari mereka berbeza dengan yang lain dalam ukuran, fizikal, kulit dan lain-lain.

Sifat Manusia Yang Keempatbelas Ialah Mempunyai Rupa Bentuk Yang Indah

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keempatbelas dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah  mempunyai rupa bentuk yang indah dalam erti mempunyai perangai dan akhlak yang mulia.

Setiap kali rasulullah saw sujud dalam solatnya, kerapkali baginda meminta kepada Allah supaya diindahkan akhlak dan perbuatannya dan dihindarkan wajahnya daripada bakaran api neraka.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 35 - 36

No comments:

Post a Comment