Monday, January 4, 2016

Al-Bari’

Asma Ul-Husna 13

Al-Bari’ ertinya Allah Maha Perancang atau Maha Mengadakan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dilah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya)
(al-Hasyr: 24)

Maha Perancang

Banyak takrif dan makna al-Bari’ yang dikemukakan oleh para ulama dan ahli tafsir seperti  Ibnu Kathier, Ibnu Maskawih dan Ibnu Hajar, yang diringkaskan sebagai berikut:

1. Ia merujuk pada Zat yang menciptakan sesuatu dari ketiadaan, Zat yang menciptakan sesuatu belum pernah ada, sebelumnya. Dikatakan bahawa Allah adalah al-Bari’, Zat yang menciptakan segala sesuatu dari yang tidak wujud (non-existence)

2. Makna lain adalah memotong atau memangkas sesuatu. Akar kata kerja ini ertinya memotong dan membentuk sesuatu seperti tongkat atau pena.

3. Erti lain adalah menyembuhkan atau mengubati. Suatu ungkapan hikmah menyatakan bahawa barangsiapa disembuhkan, seharusnya mengungkapkan rasa syukur kepada Zat yang menyembuhkannya.

Jaafar bin Sulaiman diriwayatkan pernah mengatakan bahawa suatu ketika ia melalui seorang perempuan tua buta yang sedang menangis, maka ia bertanya kepadanya: Apa gerangan yang terjadi padamu?

Perempuan itu menjawab: Berhentilah memijit hidungmu yang bukan milikmu. Aku telah mencapai tingkat kehidupan ini tanpa memerlukanmu atau yang lainnya. Lalu perempuan itu menambahkan, Sudahkah engkau mendengar ungkapan yang dilontarkan oleh kekasih Allah yang berkata, (Allah) yang menciptakanku, dan Dia yang menuntunku. Dan yang memberiku makan dan menyediakanku minum. Dan ketika aku sakit maka Dia menyembuhkanku. (Asy-Syu’araa: 78-80)

Oleh sebab itu, barangsiapa yang mengetahui pengertian hakiki dari al-Bari, adalah orang yang hatinya tidak dipengaruhi oleh peristiwa-peristiwa apapun yang terjadi.

Juga dikatakan bahawa siapa saja yang mengetahui siapakah al-Bari’ yang sesungguhnya, akan menjauhkan dirinya dari memiliki hubungan dengan dirinya sendiri, takut akan kekuasaan PenciptaNya.

Juga dikatakan bahawa Dialah Zat yang Maha Merancang, yang telah memisahkan diriNya sendiri dari setiap orang lainnya. Zat yang tidak pernah terkejut dengan peristiwa apapun yang terjadi. Juga, dikatakan bahawa siapa saja yang mengenaliNya sebagai al-Bari’ akan menjauhkan dirinya daripada melakukan sesuatu yang terlarang, meminta perlindungan kepada Sang Maha Raja, Yang Maha Mengampuni.

Sifat Manusia Yang Ketigabelas ialah Mempunyai Perancangan Yang Cemerlang

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketigabelas dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai perancangan dan program kerja ke hadapan untuk kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

Kebahagiaan yang hakiki adalah kebahagiaan di akhirat.Oleh itu segala perancangan dan kerja-kerja yang kita lakukan di dunia hendaklah diarahkan untuk memperolehi manfaat di akhirat, atau mempunyai hubungkait dengan kehidupan selepas mati.

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 32 -34

No comments:

Post a Comment