Wednesday, January 20, 2016

Al-Fattah

Asma Ul-Husna 19

Al-Fattah ertinya Allah Maha Pemberi Keputusan atau Maha Membuka Khazanah Rahmat sebagaimana firmanNya bermaksud:

Katakanlah (olehmu): Tuhan kita akan menghimpunkan Kita semua (pada hari kiamat), kemudian Ia akan memberi keputusan (yattahu) di antara kita dengan benar dan Dia Maha Pemberi Keputusan lagi Maha Mengetahui
(Saba’:26)

Maha Memberi Keputusan dan Maha Membuka

Dalam bahasa Arab, fataha adalah kata kerja yang bererti membuka dan miftah ertinya kunci, sedangkan fath bererti kemenangan atau penaklukan. Fath juga bererti air yang mengalir, bunyi gemericik atau sungai. Ia juga bererti: mendamaikan di antara dua pihak yang saling berlawanan. Istiftah bererti meminta pertolongan atau mencapai kemenangan.

Mengatakan bahawa Allah adalah al-Fattah bererti menyatakan bahawa Dia adalah Zat yang memutuskan di antara orang-orang yang Dia ciptakan, para hambaNya, yang taat mahupun yang derhaka. Ia berasal dari perkataan fath yang ertinya pengambilan keputusan. Ia sebagaimana doa yang tersebut di dalam al-Quran:

Wahai Tuhan kami! Berilah keputusan antara kami dan kaum kami dengan hak (adil) dan Engkaulah adalah yang terbaik di antara para pemberi keputusan.
(Al-A’raf:89)

Ia juga bererti Zat yang memberi kemenangan sebagaimana terdapat dalam surah al-Anfal ayat 19 bermaksud: Jika kalian menginginkan kemenangan (intastaftihu), maka sesungguhnya kemenangan (fath) telah datang kepada kalian.

Al-Fattah adalah Zat yang membuka masalah-masalah dan isu-isu (yang mengalami) jalan buntu, yang mendedahkan kebenaran, yang menyederhanakan apapun yang tampaknya sukar, yang mengendalikan perkara-perkara langit dan bumi.

Oleh itu Al-Fattah adalah Zat yang membuka apa yang tertutup dan yang mempunyai kunci atas segala sesuatu yang membuka lebar-lebar pintu-pintu rezeki dan mencurahkan hujan di mana Dia menghidupkan kembali tanah-tanah yang tandus, yang memberi kejayaan dan pertolongan bagi para nabiNya yang Dia utus ke berbagai negeri sehingga cahaya kebenaran bersinar di dalamnya, yang menyucikan jiwa-jiwa mereka dari niat-niat buruk.  Dia membuka hati-hati yang tertutup dan memenuhinya dengan cahayaNya sehingga hati –hati tersebut menjadi damai.

Sifat manusia yang kesembilanbelas ialah membuka dan mendorong pintu-pintu kebaikan

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kesembilanbelas dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah dengan mendorong perbuatan-perbuatan baik dan melakukan segala unsur kebaikan untuk kemenangan dan kejayaan di dunia dan di akhirat.

Di antara perbuatan-perbuatan baik tersebut adalah seseorang harus memelihara sikap pandangan elok akan kemurahan Allah, secara terus menerus berharap menerima kurniaNya, sentiasa mencari rahmatNya, meninggalkan ketergesa-gesaan, perasaan puas dengan nasibnya dan dengan apapun yang Allah telah perintahkan kepadanya.

Kebahagiaan adalah harta karun yang tidak pernah tamat tempohnya, demikan sebuah peribahasa Arab. Alangkah benarnya ungkapan itu!

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010

No comments:

Post a Comment