Friday, January 22, 2016

Al-’Alim


Asma Ul-Husna  20

Al-’Alim ertinya Allah Maha Mengetahui dengan pengetahuan yang benar dan tiada had sebagaimana firmanNya bermaksud:

Sesungguhnya Ia Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui
(Al-Anfaal:61)

Zat Yang Maha Mengetahui

Al-’Alim berasal dari kata ’ilm, ertinya ilmu, yakni hasil dari memahami kebenaran tentang sesuatu dan dari keyakinan pasti yang sesuai dengan realiti.

Kata ’ilm ini bersumber dari suatu kata kerja yang juga mengandungi erti mengetahui atau menyedari.

Al-’Alim ketika dikaitkan kepada yang Maha Kuasa adalah Zat yang Maha Mengetahui. Sesungguhnya ilmunya meliputi segala sesuatu bahkan sebelum segala sesuatu itu mulai ada. Tidak sesuatu pun yang luput dari pengentahuanNya. Dialah Zat yang ilmuNya serba meliputi, baik yang gaib mahupun yang nyata, kecil mahupun besar. Dia mengetahui awal ataupun akhirnya, apa yang di atas ataupun yang di bawahnya.

Demikian juga, Al-’Alim adalah Zat yang mengetahui apa yang telah dan akan terjadi. Pengetahuan tentang yang gaib ada di sisiNya dan demikian pula pengetahuan akan saat (hari kiamat). Dia tahu apa yang dikandung rahim, bila turun hujan, apa yang diperolehi setiap jiwa, niat buruk apa yang disembunyikan, hasrat duniawi apa yang disembunyikan olehnya, bila dan di mana seseorang akan mati.

Al-’Alim adalah Zat yang mengetahui segala sesuatu, kekhususan segala sesuatu, apa yang disembunyikan dalam kesedaran dan jiwa seseorang. Tak sesuatu pun bahkan berat satu atom pun di muka bumi ataupun di langit yang luput dari ilmuNya.

Sifat manusia yang keduapuluh ialah alim dan memiliki ilmu pengetahuan

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kedua puluh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mempunyai kealiman, kearifan dan ilmu pegetahuan.

Tiada sebarang ilmu yang dapat diperoleh melainkan dengan rahmat dan kemudahan yang diberikan oleh Allah iaitu berupa akal fikiran. Dengan itu ilmu yang kita miliki ialah hasil daripada kepemurahan Allah yang membekalkan jentera akal kepada kita sehingga kita dapat menghayati dan mengamalkan ilmu.
Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 50-51

No comments:

Post a Comment