Inisiatif 3 : Mempopularkan pendidikan S&T
Isu 1 : Kurang penyelesaian antara KPM dengan agensi
dan industri dalam mempopularkan S&T
Perakuan :
- Mewujudkan jaringan strategik antara industri atau agensi luar dengan
sekolah untuk memberi pendedahan kepada pengetua, guru besar dan guru tentang
perkembangan terkini pendidikan S&T, serta memperkukuhkan kerjasama dengan
jaringan strategik sedia ada.
- Memastikan sumber dan kewangan yang mencukupi serta mempunyai ahli yang
tetap dan komited dalam membuat perancangan yang strategik serta mempunyai
rancangan pelaksanaan yang jelas.
- Meningkatkan penglibatan pihak institusi pengajian tinggi awam dan swasta
(IPTA dan IPTS), industri dan organisasi korporat dalam usaha pengkongsian
maklumat berkenaan kepentingan S&T dan peluang-peluang kerjaya dalam bidang
ini kepada pelajar-pelajar menengah atas dan pra-universiti.
- Menggalakan penglibatan ahli-ahli S&T yang berjaya sebagai ikon/role
model dalam usaha menarik minat murid dalam bidang S&T.
- Meningkatkan pemberian pengiktirafan kepada agensi-agensi luar yang
menyokong dan mempromosikan S&T
Isu 2 : Pengiktirafan dan
mengambil kesempatan kesempatan dari institusi pembelajaran sains informal
berstruktur dan terancang
Perakuan :
- Mengiktiraf institusi pembelajaran sains informal berstruktur dan terancang
(seperti Muzium Sains dan Pusat Sains) sebagai sebahagian daripada proses
pengajaran dan pembelajaran (P&P)
- Memperluaskan penglibatan agensi luar dalam aktiviti pusat penemuan sains
untuk menyokong pembelajaran sains secara informal.
- Mewujudkan polisi dan kaedah untuk menggalakkan semua pihak berkaitan
untuk menyokong pembelajaran informal
- Menyediakan satu mekanisme bagi menyelaraskan pelaksanaan dan memantau
keberkesanan pembelajaran sains secara informal dengan bekerjasama dengan pusat
pembelajaran sains informal bersruktur dan terancang di Malaysia dan juga di
serantau.
Isu 3 : Kesedaran kerjaya
S&T
Perakuan :
- Meningkatkan program outreach untuk membantu pembelajaran S&T secara
informal dan relevan dengan kurikulum.
- Memperluaskan program dan mempelbagaikan kaedah mempromosikan
peluang-peluang kerjaya yang ada di industri berkaitan S&T dan kepentingan
bidang S&T.
- Mewujudkan jawatan yang ’menarik’ dalam perkhidmatan awam yang mengikut
kelulusan dan kepakaran bidang sains bagi menggalakkan kerjaya sebagai saintis
atau teknologis.
- Meningkat jaringan pihak agensi dengan sekolah serta mempelbagaikan
kaedah mempromosikan kepentingan dan laluan kerja bidang S&T.
Isu 4 : Penglibatan media
massa secara strategik
- Memberi insentif kepada agensi kepada agensi yang menghasilkan bahan yang
berkualiti dan yang relevan dalam mempromosikan bidang S&T
- Menggalakkan program kolaboratif antara sektor kerajaan dan swasta,
termasuk pihak industri untuk menghasilkan pelbagai bahan untuk mempromosikan bidang
S&T kepada murid
- Memberi peluang kepada pakar-pakar dan pendidik S&T untuk mendekati
masyarakat awam melalui media massa.
- Menyediakan platform perkongsian hasil/aktiviti S&T bagi melalui
media massa.
- Menggalakan pertandingan S&T secara dalam talian dan diberi
pengiktirafan yang sewajarnya bagi memboleh penglibatan murid yang lebih ramai.
Laporan
strategi mencapai Dasar 60:40 aliran Sains/Teknikal : Sastera
KPM,
2012 ms 71-72
No comments:
Post a Comment