1. Mengenalpasti
kaedah pembinaan jadual waktu yang sesuai dan memastikan
semua kelas sentiasa ada guru dan PdP
dilaksanakan dengan berkesan :
a) Melaksanakan pengagihan waktu PdP mengikut pekeliling dan buku panduan
sedia
ada
b) Pengagihan waktu mata pelajaran perlu seimbang antara guru dan ada waktu senggang
antara
waktu PdP
c) Jadual waktu penggunaan bilik-bilik khas dibuat dengan teliti.
d) Menyediakan jadual guru ganti yang adil untuk semua guru dan berkesan.
e) Memantapkan penyediaan jadual waktu atau
jadual ganti
g) Rekod guru ganti yang sistematik
h) Lelong waktu / jadual anjal /
sistem set
i) Penyediaan bilik transit /
khas
j) Kelas gabung yang signifikan
k) Subjek & tahun / tingkatan setara
l) Taklimat / bengkel pengurusan jadual waktu kepada semua guru
m) Penanda arasan amalan terbaik jadual waktu / jadual ganti.
2) Memastikan
pelaksanaan kokrikulum di sekolah mematuhi ketetapan KPM dan
meminimum
kekerapan guru keluar meninggalkan bilik darjah (PdP) :
a) Membina dan mematuhi jadual aktiviti kokurikulum sekolah di luar waktu
PdP
b) Merancang takwim yang lengkap untuk semua aktiviti kokrikulum bagi MMI
c) Pelaksanaan aktiviti kokurikulum hendaklah seiring / mengambil kira kandungan
kurikulum
d) Mengadakan kursus dan bengkel pelaksanaan aktiviti kokurikulum
seboleh-bolehnya
tidak melibatkan masa PdP
e) Pemantauan yang berkala dan sistematik
3) Memastikan
murid dapat ditaksir berdasarkan Dokumen Standard Prestasi
b) Pencerapan klinikal oleh pentadbir sekolah
c) Tiada pengasingan antara pentaksiran dengan PdP yang berlangsung
4. Memastikan
pelaksanaan LDP secara school based bagi melindungi masa
instruksional di sekolah :
a) Kerjaya secara in-situ di sekolah
b) Kursus secara e-Pembelajaran di luar waktu sekolah
c) Melaksanakan pengoperasian LDP secara School Based
d) Permohonan dan pelaporan kursus melalui sistem online – e-SPLG)
e) Pemantauan LDP secara berkesan
Panduan Pelaksanaan MMI
KPM
No comments:
Post a Comment