a) Memantapkan rancangan dan persediaan PdP mengikut tahap murid
b) Melaksanakan PdP seperti dirancang dengan menerapkan elemen kreativiti
dan inovasi
c) Penilaian berterusan dilaksanakan semasa PdP
d) Perkongsian amalan terbaik PdP
e) Mengamalkan team teaching / collaborative teaching
f) Pendekatan Lesson Study
g) Membudayakan inovasi dan
kreativiti
h) Mempelbagaikan kemahiran generic menikut tahap murid
i) Memantapkan refleksi kendiri guru
2) Memastikan PdP
berkesan berdasarkan teknologi dan inovasi
a) Menyediakan bahan bantu mengajar yang menarik dan berkesan
b) Melaksanakan i-THINK – Alatan
berfikir dalam PdP
c) Penggunaan ICT sebagai medium mengajar
d) Pelaksanaan secara menyeluruh PLC
– LESSON STUDY
e) Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran murid
f) Menyediakan ekosistem Learning is fun
g) Peningkatan kemahiran guru
(Latihan dalam perkhidmatan) berasaskan sekolah
(School Based)
3) Meningkatkan kompetensi guru
a) Mempertingkatkan latihan
keguruan untuk mencapai tahap kompetensi dan standard
yang ditetapkan
b) Guru mengajar subjek mengikut
opsyen
c) Kursus Kompetensi dan Kursus
Pedagogi
d) Program Guru Muda / Program Pembangunan Guru
Baharu (Mentor-Mentee)
e) Ujian Pengesanan Tahap Kompetensi Guru
f) Sistem Pemantauan
g) Rekod guru bercuti / akan bercuti
h) Bimbingan Rakan Guru (pengajaran secara berpasangan)
Panduan Pelaksanaan MMI
KPM
No comments:
Post a Comment