1. Memastikan guru
berada di sekolah dan melaksanakan PdP dengan berkesan di
dalam bilik darjah :
a) Pemantauan status kehadiran guru
b) Pencerapan PdP
c) Menjalankan pemerhatian mengejut (MBWA)
d) Autoriti
e) Modul pembelajaran
f) Modul untuk guru ganti
2) Memastikan guru
berupaya membangun kemajuan murid mengikut potensi
a) Audit akademik
b) Post Mortem
c) Coaching and Mentoring
d) Menggunakan kepakaran SIPartner
dan SISC+
e) Bengkel pemantapan headcount
3) Meningkatkan
keberhasilan murid
a) Membudayakan Pembelajaran
Akses Kendiri – Self Acces Learning (SAL)
b) Mengadakan stesen pembelajaran di setiap sekolah
c) Kaedah yang sistematik bagi memastikan murid menguasai kemahiran asas
membaca,
menulis dan mengira
d) Mengupayakan bakat dan potensi diri murid secara optimum
e) Pembelajaran di luar bilik darjah. Contoh – Penggunaan bilik-bilik khas
/ makmal /
persekitaran sekolah
f) Guru Penyayang / Sekolah Penyayang
g) Memperkasakan dan meningkatkan keberkesan :
- Program Nilam
- Data SAPS
- Koakademik / Kelab dan Persatuan
- Naik taraf bilik-bilik khas dengan kemudahan dan kelengkapan PdP yang
menarik
- Pengiktirafan dan ganjaran atas potensi murid
Panduan Pelaksanaan MMI
KPM
No comments:
Post a Comment