Inisiatif 2 :
Memantapkan kemahiran dan keupayaan
Pengajaran dan Pembelajaran S&T
Isu 1 : P&P yang tidak menghasilkan kemenjadian murid yang dihasratkan
Perakuan :
- Meningkatkan kriteria pemilihan calon untuk mengikuti program ijazah
sarjana muda perguruan.
- Memantapkan amalan P&P dengan memberi keutamaan kepada pendekatan
pembelajaran konteksual dan inkuiri penemuan pada semua peringkat persekolahan.
- Melaksanakan P&P berorientasikan kerja amali bermula dari peringkat
sekolah rendah mengikut keperluan tajuk yang diajar.
- Menyediakan senarai eksperimen minima yang wajib dilaksanakan bagi
membolehkan murid memperolehi kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif.
- Meningkatkan pengintegrasian TMK dalam P&P untuk membantu guru
menjadikan pembelajaran S&T lebih berkesan, memudahkan pembelajaran dan
menarik.
- Memantapkan pembelajaran sains informal berstruktur dan terancang dalam
P&P mata pelajaran S&T.
- Membuka lebih banyak kelas sains tulen.
- Menyediakan laluan kerjaya dan pengiktirafan kepada guru sains yang
setimpal dengan kelulusan akademik yang diperolehi.
Pentaksiran
Isu 2 : Pentaksiran mata-mata pelajaran sains tulen yang tidak menyeluruh
Perakuan :
- Memantapkan sistem pentaksiran dan penilaian kerja amali
- Mengambilkira learning curve kepelbagaian murid di dalam sistem pentaksiran berorientasikan sekolah
- Persekitaran berasaskan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan
kemahiran menyelesaikan masalah.
- Melaksanakan pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) pada tahun dua
persekolahan di sekolah rendah melalui kerja kursus berbentuk folio.
- Melaksanakan Peperiksaan Berpusat Amali Sains peringkat Sijil Peperiksaan
Malaysia
- Meningkatkan bentuk dan bilangan soalan berasaskan kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif dan penyelesaian masalah secara
berperingkat-peringkat bermula dari sekolah rendah ke sekolah menengah.
Prasarana Makmal
Isu 3 : Keupayaan pengurusan pentadbiran sekolah terhadap pelaksanaan
P&P S&T dan pengurusan makmal sains
Isu 4 : Prasarana makmal sains yang kurang
kondusif
Isu 5 : Penyelenggaraan makmal sains
Perakuan:
- Meningkatkan kesedaran terhadap kepentingan
makmal untuk keberkesanan P&P dalam kalangan pentadbiran sekolah (Pengetua,
GPK, Ketua Bidang dan Panitia)
- Meningkatkan penggunaan makmal dalam P&P
bagi menghasilkan pembelajaran berkesan dan menarik minat murid
- Memantapkan pengurusan makmal bagi mengelakkan
pembaziran dan menjaga keselamatan.
- Menambahbaik pengurusan pelupusan bahan kimia
yang telah luput secara sistematik dan terancang
- Memantapkan prasarana dan peralatan makmal yang
lengkap dan menepati spesifikasi piawai
Latihan Guru / Staf Makmal
Isu 6 : Kemahiran profesionalisme guru S&T
Isu 7 : Pembantu makmal kurang terlatih
Perakuan
:
- Memantapkan program induksi guru baharu S&T
yang merangkumi elemen Coaching and Mentoring
- Meningkat dan mengemas kini ilmu dan kemahiran
guru S&T supaya dapat melaksanakan P&P yang menarik dan berkesan
- Memantapkan platform jaringan pintar antara guru
untuk berkongsi amalan terbaik P&P
- Meningkatkan taraf jawatan pembantu makmal sains
di sekolah dengan kelulusan minimum diploma
- Pembantu makmal perlu diberi latihan secara
hands-on dan berterusan.
Laporan
strategi mencapai Dasar 60:40 aliran Sains/Teknikal : Sastera
KPM,
2012 ms 69-71
No comments:
Post a Comment