Matlamat pendidikan Sains dan Teknologi (S&T) adalah untuk melahirkan modal insan yng
kompetitif pada peringkat global dan mampu menjadi penyumbang kepada pembangunan
tamadun sains dan teknologi. Walaupun hasrat yang dirancang adalah kemas dan tepat mengikut keperluan
negara, namun hakikatnya sejauh manakah murid lepasan sistem pendidikan yang
disediakan menepati keperluan yang dinyatakan? Beberapa faktor penyumbang
kepada kejayaan pelaksanaan pendidikan S&T perlu dikaji semula dan
dimantapkan.
Secara keseluruhan, faktor keberkesanan penyampaian pendidikan
S&T di sekolah bergantung kepada kurikulum dan pentaksiran, kuantiti dan
kualiti guru serta staf, kemudahan prasarana dan kecekapan pengurusan sekolah.
Laporan Pengajaran dan Pembelajaran Sains Matematik di Sekolah Ke arah
Malaysia Kreaif dan Inovatif (Akademi Sains Malaysia, 2011) menyatakan bahawa
kelemahan pelaksanaan sains dan matematik di sekolah disebabkan oleh faktor
kurikulum yang tidak relevan, sempit, kaku dan berat.
Kelemahan ini turut dilaporkan dalam Malaysia
Education Policy Review (M-PER) yang menyatakan bahawa kurikulum di
Malaysia terlalu padat dan terlalu banyak mata pelajaran, pengajaran
berfokuskan peperiksaan, kurang penyelarasan dan kefahaman dalam kalangan guru dan
pentadbir untuk melaksanakan kurikulum yang dirancang dan kurang fleksibiliti
untuk memenuhi keperluan murid yang pelbagai (UNESCO, 2012). Kajian berkenaan
secara spesifik juga mendapati bahawa kualiti pembelajaran murid dalam sains
dan matematik menurun seperti yang dibincangkan sebelum ini dan penurunan
kualiti pembelajaran berlaku disebabkan oleh:
a) Soalan peperiksaan Malaysia berbeza dengan ujian antarabangsa yang
berfokus kepada kemahiran berfikir, iaitu guru kurang bersedia melaksanakan
pembelajaran bagi tujuan berkenaan.
b) Kurikulum sains di Malaysia berfokus kepada maklumat (information-based)
Penekanan lebih kepada mengetahui bukannya keupayaan berfikir untuk memahami
dan menggunakan pengetahuan sains
c) Guru sains kurang berpeluang melaksanakan eksperimen disebabkan oleh
kekurangan masa, sumber, peralatan, latihan dan sokongan profesional serta
prasarana makmal yang tidak lengkap dan sesuai dan
d) Guru selalunya tidak mempunyai pengetahuan asas sains yang diperlukan
dalam pengajaran (content knowledge).
Laporan strategi mencapai
Dasar 60:40 aliran Sains/Teknikal:Sastera
KPM 2012, ms 25-26
No comments:
Post a Comment