Di samping itu, guru masih menggunakan pendekatan tradisional, tidak mahir
menggunakan pendekatan inkuiri atau penyiasatan bagi menggalakkan penguasaan
kemahiran berfikir aras tinggi, pembelajaran kontekstual kurang diberi
penekanan untuk murid menyedari kepentingan sains dalam kehidupan mereka, dan
tidak memanfaatkan kemudahan teknologi pengajaran terkini (KPM,2011; MPN,2011).
Selain daripada itu, kebanyakkan guru dikenal pasti kurang melaksanakan
pendekatan pengajaran yang kreatif dan inovatif serta masih berfokuskan
peperiksaan (KPM, 2011). Penekanan terhadap kemahiran proses sains, penerokaan
sains melalui pendekatan inkuiri, aktiviti serta amali kurang dilakukan oleh
guru. Guru juga dilihat kurang berupaya untuk menghasilkan bahan bantu mengajar
yang boleh menarik minat murid untuk mempelajari ilmu dan kemahiran (MPN,2011).
Kekurangan P&P yang dibincangkan menyebabkan murid berasakan bahawa
pembelajaran sains membosankan, terlalu akademik, tidak menarik dan tidak
seronok, serta sukar untuk difahami. Hal ini menyebabkan murid kurang berminat melanjutkan pengajian dalam
bidang S&T.
Kelemahan ini menjadi lebih kritikal apabila pentaksiran yang dilaksanakan
terlalu berfokus kepada pencapaian
kognitif melalui peperiksaan berpusat tetapi kurang memberikan tumpuan
kepada pentaksiran penguasaan kemahiran dan nilai yang sepatutnya dimiliki oleh
murid. Tambahan pula,
penguasaan kemahiran saintifik dalam murid hanya dinilai melalui Pentaksiran
Kerja Amali (PEKA) Sains. PEKA dibangunkan untuk mengukur kemahiran saintifik
yang terdiri daripada kemahiran proses sains dan kemahiran manipulatif sains. Malalui
PEKA, kemahiran proses sains ditaksir melalui Ujian Bertulis di peringkat
Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), PMR dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Kertas soalan berbentuk Amali Bertulis di peringkat SPM digunakan untuk
menentusahkan murid telah menguasai kemahiran mengeksperimen. Walau
bagaimanapun, perkara yang diukur terhad kepada kemahiran proses sains sahaja
manakala kemahiran manipulatif sains ditafsir sepenuhnya semasa guru
menjalankan aktiviti atau mengendalikan eksperimen di makmal sekolah.
Sepanjang pelaksanaan PEKA Sains mulai tahun 2004, Lembaga Peperiksaan
telah menjalankan pemantauan di sekolah dan mendapati bahawa kemahiran
manipulatif dalam kalangan murid semakin berkurangan. Keadaan ini dibuktikan
melalui laporan penguasaan murid dalam melaksanakan tugasan yang melibatkan
reka bentuk eksperimen dalam Ujian Bertulis. Laporan ini juga menunjukkan
bahawa P&P yang dilaksanakan oleh guru tidak berupaya membantu murid
menguasai kemahiran manipulatif seperti yang dikehendaki dalam kurikulum sains.
Kelemahan ini berlaku mungkin disebabkan oleh P&P yang tidak secara hands-on dilakukan oleh murid dan
berpusatkan guru.
Kualiti P&P juga turut dipengaruhi oleh prasarana sekolah yang tidak
menepati piawaian dan keperluan sebenar
pelaksanaan kurikulum seperti kelas, makmal, bilik dan taman sains (KPM,2012; UNESCO,2012). Dalam konteks S&T, guru
didapati masih belum menggunakan makmal secara optimum untuk P&P
sains disebabkan oleh masalah kelengkapan makmal (KPM,2012).
Kajian berkenaan juga mendapati makmal kurang digunakan kerana kekurangan
alat dan bahan, ketidaksempurnaan keadaan makmal, dan tidak mendapat sokongan
daripada pembantu makmal yag didapati tidak mahir mengurus makmal. Umumnya,
kelengkapan makmal dan kelas amat kritikal diperlukan oleh guru untuk mereka
melaksanakan pembelajaran sains lebih secara hands-on dan berpusatkan murid
serta berfokuskan pendekatan inkuiri dan kontekstual. Pendekatan pembelajaran
sedemikian sememangnya dihasratkan dalam kurikulum namun, tidak menjadi realiti
di peringkat pelaksanaan disebabkan oleh kekangan yang dinyatakan. Fenomena ini
dikhuatiri menyebabkan modal insan yang dilahirkan tidak kreatif dan inovatif
malah tidak dapat memenuhi keperluan industri.
Laporan strategi mencapai
Dasar 60:40 aliran Sains/Teknikal:Sastera
KPM 2012, ms 26-28
No comments:
Post a Comment