Wednesday, April 20, 2016

Kita hambaNya, segala perkara memberi makna


AllahumaYa Allah, Allahuma Ya Rahman, Allahuma Ya Rahim

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhan yang sentiasa mendengar permohonan hamba walau sebanyak mana dosa yang kami pikul ya Allah. Wahai Tuhan yang tidak pernah memperkirakan akan dosa kerana ampunMu dan luasnya rahmatMu itu Ya Allah.

Ya Allah, cucurkan buat kami rahmatMu dan keampunan daripadaMu Ya Allah. Jadikanlah hati-hati kami sayang dan cinta kepadaMu ya Allah. memahami akan rasulMu Ya Allah.

Ya Allah pada kesempatan ini ya Allah kami berdoa dan memberikan Ya Allah perharapan agar Engkau memberikan kemuliaan kepada seluruh  guru-guru Ya Allah dan para ulamak yang sejak daripada zaman berzaman ya Allah mengorbankan diri mereka untuk menyampaikan agama sehingga kami dapat agama itu hari ini Ya Allah.

Wahai Tuhan kami, lantas kau campakkanlah dalam hati-hati kami ini pula Ya Allah kesedaran untuk bangkit untuk mengamalkan agama ini dengan sebaik-baik mungkin Ya Allah. Dan untuk kami memberi khidmat balik kepada  agama ini dengan sebaik mungkin ya Allah agar nanti saat Engkau tanya kami di hari akhirat, apakah yang pernah dibuat untuk agama ini? Ada jawapan yang kami berikan kepadaMu ya Allah.

Ya Hannan Ya Mannan Ya Dzal Jalal iwal-Ikram

Jadilah kami orang yang sentiasa pemurah untuk memberikan harta kami untuk agama ini ya Allah. Jadilah kami orang yang pemurah untuk  memberi masa-masa kami untuk agama ini ya Allah. Jadikanlah kami orang-orang yang pemurah buat kami untuk memberikan tenaga kami buat agama ini ya Allah, sehingga syi’arnya terangkat ya Allah, hikmah daripadanya terangkat ya Allah, hukum hakam daripadanya terlaksana ya Allah. Kerana seandainya tidak ada  orang yang sanggup memberi ya Allah, maka tidak adalah pada saat itu Islam ini akan terbela.

Ya Hannan Ya Mannan Ya Dzal Jalal iwal-Ikram

Pada kesempatan yang penuh dengan berkah ini ya Allah. para hamba ini sedang menadah tangan ya Allah agar diampunkan dosa ayah dan ibu-ibu kami. Ampunkanlah dosa ayah-ayah dan ibu-ibu kami ya Allah. Rahmati dan selamatkanlah mereka Ya Allah.
Ya Allah buat ayah yang telah bermusafir di alam barzah ya Allah berilah kesejahteraan buat mereka ya Allah . Ibu yang bermusafir di alam barzah, berikan kesejahteraan buat mereka ya Allah. Engkau rangkumkanlah mereka dan kumpulkan mereka ya Allah bersama-sama para kekasihMu ya Allah.

Wahai Tuhan yang mendengar permohonan, Wahai Tuhan kami , akan datang  satu saat dalam hidup nanti ya Allah.  akan datang satu masa nanti Ya Allah kami tidak mampu berdoa seperti ini lagi ya Allah  kerana saat itu kami telah pun menjadi ahli kubur ya Allah. Jagalah maruah kami ya Allah. Tolonglah kami saat itu ya Allah, kerana sesungguhnya tidak ada penolong buat kami melainkan hanya Engkau Ya Allah. Tolonglah kami disaat kami telah menjadi ahli kubor.Ya Allah. Tutuplah keaiban kami, peliharalah maruah kami ya Allah. berilah kebaikan buat kami ya Allah. Jadikanlah dia taman daripada taman-taman syurga ya Allah dan jangan Engkau menjadikan ia  kawah daripada kawah-kawah neraka yang maha dashyat.

Aameen.

Ust Zul Ramli M. Rozali
Usrah Nurani. radio ikim fm
15 April 2016

No comments:

Post a Comment