Wednesday, April 13, 2016

Al-Aliyy

Asma Ul-Husna 37
 
Al-’Aliyy ertinya Allah Maha Tinggi MartabatNya atau yang mempunyai Martabat  Maha Tinggi

Segala yang mereka sembah selain dari Allah itulah yang nyata palsunya. Dan (ingatlah) sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Tinggi keadaanNya, lagi Maha Besar (kekuasaanNya).
(Al-Hajj:62)

Maha Tinggi MartabatNya

Al-’Aliyy adalah salah satu sifat Allah yang berasal dari kata ’uluww,ertinya tinggi. keagungan atau ketinggian. Tinggi di sini merujuk pada kedudukan. Al-’Aliyy adalah yang Maha Tinggi, sehingga yang Maha Tinggi tidak pernah dapat dibayangkan atau, digambarkan. Akal kebingungan berkenaan dengan kebesaranNya, juga tidak sanggup melukiskan kesempurnaanNya. Menurut al-Mufradat, orang yang ’aliyy adalah orang yang terkemuka, seorang yang memiliki keutamaan. Ketika dikaitkan kepada yang Maha Kuasa, sebagaimana merujuk kepada surah al-Haj ayat 62 di atas, pengertian yang muncul adalah bahawa Dia di atas penggambaran siapapun atau yang sesungguhnya diketahui oleh siapapun, dan Dia di atas apa yang dikatakan siapapun tentangNya.

Dialah Zat yang kedudukanNya tidak ada sesuatu pun yang menyamaiNya. Segala sesuatu di alam di bawah pengendalianNya.

Zat yang al-’Aliyy jauh untuk dibayangkan oleh akal manapun dan sifat-sifatNya terlalu besar untuk dihuraikan. Dialah Zat yang keagunganNya membingungkan setiap orang dan dalam mencuba mengetahui rahsiaNya akal gagal menjejakiNya.

Sifat manusia yang ketigapuluh tujuh ialah rendah hati

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketigapuluh tujuh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah rendah hati dan meninggikan diri.

Di antara adab mulia seorang mukmin adalah kerendah hatian dan ketundukan di hadapan Allah yang Maha Kuasa.

Al-Qusyairi (seorang tokoh sufi penulis Risalah al-Qusyairi) telah melaporkan perkataan bahawa Allah mewahyukan kepada Musa as untuk naik ke sebuah gunung sehingga Dia akan mewahyu kepadanya. Di sana setiap gunung berlumba-lumba dengan yang lainnya dengan harapan menjadi gunung yang dekat di mana wahyu Ilahi akan turun. Gunung Sinai memandang dengan rendah hati dengan mengatakan: Sejak bila aku layak mendapatkan kehormatan menjadi tempat mulia di sisi Musa ketika diajak bicara oleh Tuhannya? Dengan alasan ini, Allah mewahyukan kepada Musa untuk mendekati Gunung Sinai kerana kerendah hatian Gunung Sinai.

Menurut al-Asma ’wa al-Shifat, di mana sebuah hadis qudsi dikutip, ketika malam Israk (perjalanan malam ke Jerusalem) rasulullah mendengar gema suara tasbih di langit tinggi yang berbunyi: Subhana al-’Aliyy al-A’la, Subhanahu wa Ta’ala ( Maha Suci Yang Maha Tinggi, Maha Suci Dia dan Maha Tinggi)

Iyas bin Salmah telah menukil perkataan ayahnya bahawa ia telah mendengar rasulullah saw memulai setiap doanya dengan mengatakan: Subhana al-A’la al-Wahhab ( Maha Suci Yang Maha Tinggi, Yang Maha Pemberi)

Wallahu a’lam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma Ul-Husna,2010
ms 88-90

No comments:

Post a Comment