Friday, September 27, 2013

Waki’ bin Jarrah



Beliau merupakan salah seorang ulama dan banyak menghafaz hadis nabi saw. Guru kepada Imam Syafie. Dikatakan orang lain menghafaz dengan sukar dan payah dalam mengingati sesuatu tetapi baginya amat mudah seperti tabiat yang amat senang. Ali bin Khasram berkata aku melihat Waki’ tetapi aku tidak pernah melihat di tangannya sebarang kitab kerana dia menghafaznya lantas aku bertanya, apa penawar untuk hafazan yang baik?. Jawabnya meninggalkan maksiat dan aku tidak dapati percubaan seumpamanya lebih hebat daripada menghafaz.
 
Hal ini mengingatkan kita kepada nasihat Waki’ terhadap muridnya Imam Syafie berkenaan dengan cara supaya ingatan menjadi kuat lantas dialunkan syair :

Aku mengadu kepada Waki’ buruknya hafazanku
Beliau menunjukku supaya meninggalkan maksiat
Dan beliau memberitahuku bahawa ilmu adalah cahaya
Sedangkan cahaya Allah SWT tidak diberi kepada derhaka

Wallahu a’lam.

Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri
Hafazan al-Quran, 2013

No comments:

Post a Comment