Monday, September 30, 2013

Kelakuan dan etika yang baik



Esei 19

Beban hidup masyarakat telah banyak menghilangkan budi bahasa dan senyuman.Untuk itu amalkanlah :

a) Gunakan ungkapan ayat ini sekerap yang mungkin : Terima kasih, selamat pagi, selamat hari yang baik, tolong, benarkan saya, maafkan saya, boleh saya….maafkan saya kerana….
b) Beri laluan kepada yang lain, tahan pintu, bertimbang rasa setiap masa.
c) Dengan penuh teliti dan berikan perhatian tanpa berbelah bagi.
d) Hantar kad ucapan terima kasih, tahniah dan doakan semoga cepat sembuh
e) Berikan perhatian yang seimbang pada semua semasa berbual, tanpa mengabaikan mana-mana individu
f) Ketika memperkenalkan diri, beri hormat terlebih dahulu kepada orang yang lebih tua atau wanita, kemudian baru kepada yang muda pula.
g) Fahami karenah keperibadian setiap orang. Jadi seorang yang sensitif.
h) Adab ketika di meja makan memerlukan anda tidak bercakap ketika mulut sedang penuh dengan makanan dan anda meminta sesuatu tanpa menghulur tangan atau pun berdiri. Anda tidak boleh menggunakan jari melainkan tuan rumah membenarkannya dan tidak boleh meletakkan siku anda di atas meja sehinggalah jamuan sudah tamat. Adab di meja makan dicipta oleh orang yang tidak pernah berasa lapar! Baca lebih banyak buku tentang etika umum dan di meja makan.
i) Berpakaian dan bergaullah dengan cara yang lebih sesuai semasa di sebuah pesta dan menghadiri pelbagai majlis.

Etika yang sihat selalu diperoleh dengan usaha yang bersungguh-sungguh, meliputi tabiat mengawasi perkara-perkara yang kecil dan melakukan walau kecil mana pun perkara yang baik. Perlu ada kesopanan, kejujuran, keikhlasan budi yang sebenar. Ia adalah percuma tapi memberi rahmat tak ternilai. Budi bahasa harta individu, kunci pembuka pintu hati manusia yang membawa sinar cahaya, peluang-peluang dan kekayaan. Ia lebih bererti berbanding rupa paras dan bakat yang ada.

a) Sesiapa yang paling kurang membuat orang lain rasa gelisah adalah manusia yang telah mendapat didikan yang baik (Jonathan Swift)

b) Jika saya mempunyai dua puluh lidah, saya akan gunakan semuanya untuk berleter mengenai kesopanan, kerana pengalaman lama telah mengajar saya yang keputusan itu adalah nyata…..ia adalah lampu ajaib kejayaan Aladdin. (George Williams)

Wallahu a’lam.

100 esei inspirasi & motivasi untuk pelajar
Stephen W.K Tan, 2009

No comments:

Post a Comment