Monday, June 1, 2015

Ketabahan, kegigihan dan keazaman


Ketabahan tidak meninggalkan benda separuh siap dan terbengkalai.Ia membezakan antara kejayaan dan kegagalan. Estee Lauder bersetuju apabila ia berkata: Oleh itu, apakah ramuan yang menakjubkan? Ia ialah kecekalan.

Sesiapa yang sanggup bertahan cukup lama akan mendapat apa yang diinginkan. Tidak ada yang ternilai akan datang tanpa berusaha. Tiada apa-apa di dunia yang boleh menggantikan ketabahan dan bakat. Sentiasalah membina ketabahan dengan: keinginan, ketetapan matlamat, matlamat yang jelas, strategi, berdikari, ketahanan, pengetahuan yang baik dan kemahiran, inspirasi dan sokongan daripada lain-lain dan juga tekad. Ketekunan ialah hasil yang menepati tabiat! Ingat, air memecah batu-batu menjadi kerikil!

Betty Cuthbert, pemenang pingat emas sukan Olimpik dari Australia menyatakan: Bahagian penting dalam sebutir bintang adalah kehendak untuk menang. Semua juara memilikinya.

Untuk itu sentiasalah berusaha, konsisten, rasa kecintaan tetapi bersabar. Lambat laun diizinkan Tuhan. Bila kesempitan dan semuanya menentang anda, bersabarlah dan berharapan, biarkan keinginan melebihi kebencian, terus berusaha dan nyatakan impian menjadi kenyataan. Tumpukan azam sekukuh keluli berterusan menuju matlamat!.

Dengan ketabahan, siput itu menjangkau bahtera.
( Charles H. Spurgeon)

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment