Saturday, June 13, 2015

Jimat cermat untuk berkembang maju

Esei 59

Benjamin Franklin mengatakan: Wang membuang wang dan duit membuat serta menjadikan lebih banyak wang. Dia seterusnya menambah, jalan menuju kekayaan selurus jalan menuju ke pasar. Jangan sekali-kali membazirkan waktu dan wang, tetapi gunakanlah kedua-duanya dengan terbaik.

Manusia juga berbelanja melebihi pendapatan yang diterima. Kebanyakkan mempunyai dua buah kereta dalam garaj. Tidak lama lagi mereka bekerja kuat untuk mencari wang yang telah mereka berbelanja atas benda-benda tidak perlu serta benda-benda untuk menarik perhatian orang terhadap orang yang mereka tidak suka! Fikirkan.

Kekuatan kewangan dan kemerdekaan kita sebenarnya semakin bergantung kepada menyelamatkan wang yang kita perolehi. Selain wang hanya anda akan menyelamatkan diri anda. Jimat cermat perlu diutamakan atas hal-hal kewangan. Ia menguasai semua kekayaan yang kita dapat lihat dan tidak kelihatan. Andrew Carnegie berkata: Jimat cermat adalah sifat untuk membina kekayaan.

Ingatlah, tabur dengan satu belah tangan dan kumpullah dengan dua belah tangan. Teruskan membuat simpanan tunai, untuk simpanan akan datang.

Wallahu a’lam.

Stephen W.K.Tan
100 esei Inspirasi & motivasi untuk pelajar

No comments:

Post a Comment