Tuesday, June 16, 2015

Kelebihan fakir

Bab 24

Dan adalah rasulullah saw berkata pada doanya: Hai Tuhanku, hidup olehmu akan daku miskin, dan mati olehMu akan daku miskin dan himpunkan olehmu akan daku di dalam himpunan segala orang miskin.

Maka kata A’isyah ra baginya: kerana apa, ya rasulullah? Maka sabdanya: Bahawasanya mereka itu masuk syurga dahulu daripada orang kaya dengan 40 tahun. Hai A’isyah, jangan engkau tolak akan orang miskin dan jikalau dengan sebelah buah tamar sekalipun. Hai A’isyah, kasih olehmu akan segala miskin dan hampirkan olehmu akan mereka itu, nescaya hampir akan dikau Allah Taala pada hari qiamat.

Dan kata Yahya bin Mu’adz: Kasih engkau akan fuqara itu daripada perangai mursalin (para rasul). Dan memilih engkau duduk serta mereka itu daripada alamat orang shalihin dan lari engkau daripada bersahahat dengan mereka itu daripada alamat orang munafiqin.
 
Tanbih (peringatan)

Bermula fakir itu dua bahagi:

1. Fakir yang diberi pahala
2. Fakir yang diseksa

Dan alamat bagi yang pertama, bahawa membaik ia akan perangainya dan taat ia akan Tuhannya. Dan tiada mengadu hal ia kepada makhluk dan syukur ia akan Allah atas qadha Allah dengan kepapaannya.

Dan alamat bagi yang kedua, bahawa menjahat (memburukkan) ia akan perangai nya dan berbuat maksiat ia, dan mengadu hal ia kepada makhluk, dan marah ia atas kepapaannya.

Wallahu a’lam

Asy-Syeikh Ali bin Abdul Rahman Al-Kalantani
Permata Pemberian Yang Indah & Menjaga Segala Hati Yang Lalai
2013

No comments:

Post a Comment