Thursday, December 25, 2014

Tawaduk

Imam Abu Hanifah dan budak berterompah kayu

Pada suatu hari Imam Abu Hanifah berjalan di tepi sebatang parit dan tiba-tiba terserempak seorang kanak-kanak sedang berjalan dengan memakai kasut terompah kayu. Beliau menegur budak itu. Wahai budak, jaga-jaga dengan kasut kayumu itu. Bimbang engkau akan tergelincir nanti. Budak itu mengucapkan terima kasih di atas perhatian al-Imam kepadanya lalu bertanya: Wahai tuan, siapakah nama tuan?

Imam Abu Hanifah lantas menjawab: Namaku Nu’man. Lalu disambut budak itu, oh rupa-rupanya tuanlah yang digelar al-Imam al-A’dzam (Imam Yang Sangat Hebat) itu? Dijawab oleh Imam Abu Hanifah: Bukan aku yang meletakkan gelaran itu. Namun orang yang bersangka baik denganku telah meletakkannya.

Budak itu pun berkata: Wahai Imam, apa yang telah engkau tegurkan kepadaku tadi mengenai berjaga-jaga supaya aku tidak tergelincir masuk ke dalam parit sangatlah baik, Cuma izinkan aku memperkatakan sesuatu kepadamu.
 
Jika aku yang tergelincir, sekurang-kurangnya aku hanya akan masuk ke dalam parit tetapi jika tuan Imam tergelincir, bukan masuk ke dalam parit tetapi ke dalam neraka Allah. Usahlah engkau sampai tergelincir ke dalam api neraka disebabkan gelaranmu itu, aku hanya memakai kasut kayu yang jika aku tergelincir sekalipun hanya di dunia semata-mata. Namun gelaranmu itu terkadang membuatkan seseorang akan tergelincir ke dalam neraka Allah SWT lantaran angkuh dan berbangga-bangga, maka berhati-hatilah wahai tuan imam.

Menangislah Imam Abu Hanifah mendengar nasihat daripada kanak-kanak kecil itu.

Wallahu a’lam.

Tawaduk audit diri elak takbur
Norhayati Paradi
Berita Harian
24 Dis 2014

Ya Allah anugerahkanlah kami tawaduk. Hindari kami dari sifat si merak. Mengembangkan ekor yang cantik tatkala ada orang melihat dan menguncup jika sebaliknya. Hiasilah sifat si pokok semalu, tegak waja bila bersendirian, mengucup merendah diri tatkala bersentuhan. Aameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment