Monday, December 22, 2014

Jenis-jenis ucapan


1. Impromptu
2. Extemporaneous
3. Ucapan daripada teks
4. Ucapan hafalan
5. Ucapan khutbah
6. Ucapan pembujukan
7. Ucapan penghormatan
8. Ucapan pengenalan
9. Ucapan penganugerahan & penerimaan
10. Ucapan alu-aluan
11. Ucapan perpisahan

Mutiara kata :

a) Lazimnya saya mengambil masa tiga minggu untuk menyediakan ucapan impromptu yang baik.
(Mark Twain)

b) Berucap tanpa berfikir samalah seperti menembak tanpa sasaran.
(W.G Benham)

c) Manuskrip anda baik dan original, tetapi bahagian yang baik  itu tidak original,  dan bahagian yang original itu tidak baik.
(Samuel Johnson )

d) Apabila saya hendak membujuk seseorang, saya gunakan satu pertiga daripada masa memikirkan tentang diri saya sendiri, apa yang akan saya nyatakan, dan dua pertiga daripada masa memikirkan tentang individu berkenaan dan apa yang akan dinyatakannya
(Abraham Lincoln)

e) Seorang yang bijak bercakap kerana mereka mempunyai sesuatu untuk diucapkan; seorang tolol berucap kerana mereka terpaksa menyatakan sesuatu.
(Pluto)

f) Lagi banyak anda ucapkan, lagi banyak perkara yang orang lupa.
(Francois Fedelon)

g) Alangkah beratnya perpisahan itu, malah lebih berat lagi sekiranya perpisahan itu terjadi tanpa ucapan selamat jalan.
(Alfonso Karrr)

Wallahu a’lam.

Jeniri Amir
Berucap seperti pemimpin terbilang
2008

No comments:

Post a Comment