Wednesday, December 24, 2014

Kesabaran nabi Ayub as (4)


Setelah dua kali mengalami kegagalan dalam usahanya membujuk nabi Aiyub, Iblis tidak putus asa dan berusaha dengan lain cara untuk menipis atau menghilangkan iman dan keikhlasan taatnya Aiyub kepada Allah. Ia mendatangi Aiyub di kala bersujud dan meniupkan ke dalam mulut serta hidungnya, baksil-baksil penyakit yang berakibat seluruh tubuh Aiyub menjadi bengkak, mengeluarkan keringat yang tdak berputus-putus sehingga merasa kehilangan tenaga dan kekuatan.  Hal mana dianggap oleh Rahmah, isterinya sebagai akibat kesedihan hatinya kerana mengalami musibah hilangnya harta-harta serta anak-anak kesayangannya ditambah pula, bahwa ia tidak pernah beristirehat sesaatpun daripada ibadah berpuasa di waktu siang dan bersolat di waktu malam.

Penyakit nabi Aiyub makin hari menjadi makin parah, kerana tumbuhnya bisul-bisul cacar yang meliputi seluruh badannya dari ujung kepala hingga ujung kaki, bisul-bisul mana lama kelamaan mengeluarkan nanah dan ulat-ulat, sehingga kawan-kawan dan sanak keluarganya menjauhkan diri daripadanya kerana merasa jijik, demikian pula kedua dari tiga isterinya minta cerai karena tidak tahan mendekatinya. Hanya Rahmah satu-satunya isteri yang masih setia merawatnya dan menjaganya siang dan malam. Kemudian tetangga-tetangganya pun berseru kepada Rahmah, agar membawa suaminya keluar dari perkampungan itu, kerana ketakutan penyakit Aiyub menular kepada anak-anaknya.

Dan keluarlah Rahmah dari perkampungan itu sambil mendukung suaminya di atas punggungnya dengan air mata bercucuran membasahi wajahnya hingga mendapati sebuah gubuk terletak sedikit di luar kota dan dibaringkan nabi Aiyub di atas rubah dalam gubuk yang sudah tua dan hampir ambruk itu. Tetkala Rahmah keluar meninggalkan suaminya untuk mencari sesuap makanan, berteriaklah nabi Aiyub memangilnya kembali dan berkata kepada isterinya: Hai Rahmah! Jika engkau hendak meninggalkan aku dan memisahkan diri daripadaku, aku hendak memberimu beberapa wasiat. Rahmah menjawab: Tidak! Aku tidak akan meninggalkan engkau dan berpisah daripadamu selama hayat masih dikandung badanku.

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 2
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment