Saturday, December 20, 2014

Renungan untuk pelajar

a) Cintakan pelajaran

Pertamanya, anda mesti belajar untuk berjaya. Tiada seorang pun manusia yang di dunia berjaya tanpa belajar. Bagi beberapa dekad yang akan datang ini kelulusan berdasarkan kepada kertas atau sijil akan terus menjadi penentu dalam mencari pekerjaan atau profesion. Adalah penting bagi semua pelajar mempunyai fokus dan tekad dalam usaha mereka mengejar sijil atau ijazah. Saya percaya tiada sijil yang tidak boleh dicapai oleh anda. Tetapi dalam hal ini saya ingin menyatakan bahawa memperolehi sijil itu bukanlah tujuan terakhir dalam hidup ini.

Yang penting bagi semua pelajar adalah menanam sikap sukakan membaca dan belajar agar dapat menambah ilmu pengetahuan sepanjang hidup kita. Semakin maju negara kita dan dunia, maka semakin banyak aktiviti akan berdasarkan kepada ilmu pengetahuan. Apa yang saya perhatikan ialah ramai para pelajar dan termasuklah juga golongan dewasa, tidak mempunyai hasrat mencari ilmu pengetahuan selepas sahaja mendapat sijil atau kertas kelulusan. Mereka menjadi puas hati dan tidak mempunyai kemahuan untuk menambah baik ilmu mereka. Ini bermakna tamatlah usaha mencari ilmu yang baru bagi mereka.
 
Sebagai peringatan, negara ini memerlukan warga yang berkualiti untuk memandunya menuju kemajuan yang berterusan. Oleh itu negara berkehendakkan rakyatnya mempunyai kualiti yang tinggi dari segi sikap, pengetahuan serta perwatakan. Ilmu akan membuatkan seseorang itu matang dan yakin diri. Sekiranya kita tidak mencari ilmu baru maka kita boleh menjadi usang di dunia ini. Saya ambil teknologi komputer sebagai contoh. Saya telah diberitahu oleh pakar-pakar komputer yang mengatakan bahawa teknologi komputer amat pantas sekali berubah dan maju sehinggakan mereka mengatakan apabila sahaja kita membeli komputer baru maka secepat itu jugalah komputer kita itu sudah melampaui zamannya kerana komputer baru dicipta dengan fungsi yang lebih berkuasa dan canggih lagi.

Pengajaran yang saya hendak sampaikan kepada anda sekalian ialah supaya kita benar-benar menghayati prinsip belajar sepanjang hayat sebagai sikap hidup semoga kita berjaya di negara dan dunia ini. Menambah nilai khususnya dari segi ilmu pengetahuan boleh menentukan kita akan dapat mengharungi dunia globalisasi yang penuh persaingan ini.

b) Menguasai bahasa-bahasa secara glokal

Satu perkara lagi yang ingin saya peringatkan para pelajar ialah pentingnya anda menguasai kemahiran berkomunikasi, pertamanya dalam bahasa-bahasa tempatan dan keduanya bahasa-bahasa lain yang membolehkan kita memahami perkara yang berlaku di dunia. Dengan kata lain kita mahu warga negara kita cekap dan fasih berbahasa secara glokal, istilah yang digunakan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak ( sekaran Perdana Menteri ). Ini memberi makna kita mesti boleh berbahasa dalam bahasa tempatan kita dan diikuti dengan penguasaan satu bahasa antarabangsa yang diakui luas penggunaannya, contohnya Bahasa Inggeris.

Dengan cara ini kita memperkukuhkan hubungan antara kaum di negera ini melalui bahasa tempatan dan di masa yang sama boleh berbicara di peringkat internasional dengan menggunakan bahasa antarabangsa. Kerap orang mengatakan bahawa lebih banyak bahasa kita kuasai lebih baik untuk kita. Saya sungguh gembira mengetahui ada usaha menggalakkan orang Melayu mempelajari Mandarin dan Tamil walau pun usaha lebih agresif perlu diadakan. Apabila saya menonton TV alangkah bangganya bila saya melihat sudah ramai pembaca berita dan pengacara bukan Melayu yang cukup fasih berbahasa Melayu. Soalan yang saya kemukakan ialah bila pula boleh kita melihat orang-orang bukan Tionghoa membaca berita dalam bahasa Mandarin? Secara ringkasnya, saya berharap rakyat negara ini akan boleh berbahasa secara glokal.

c) Bersatu dalam perbezaan

Satu aspek terakhir yang mungkin sama pentingnya dengan dua perkara yang dibincangkan di atas ialah pentingnya kita, khususnya para pelajar sekalian, bersatu dalam hidup kita. Sepertimana kita maklum perpaduan adalah elemen yang penting dalam hidup masyarakat berbilang kaum. Kita telah membuktikan hidup bersatupadu ini telah memberi keharmonian dan kejayaan kepada negara yang sukar dicapai di negara-negara berbilang kaum yang lain. Rakyat Malaysia telah membuktikan kepada negara sendiri dan juga kepada seluruh dunia bahawa kita boleh hidup dalam keadaan yang cukup harmonis dan aman. Namun demikian ada tanda-tanda yang menunjukkan kita tidak boleh mengambil enteng hal ini. Ahli-ahli sejarah negara kerap memperingatkan kita bahawa rakyatnya mesti terus mempertingkatkan usaha dalam hubungan antara kaum de negara yang bertuah ini khususnya dalam persepsi positif antara kaum. Kini masih terdapat keadaan-keadaan di mana rakyat yang menunjukkan keadaan polarisasi ini.

Memang banyak faktor dan sebab mengapa ini boleh berlaku tetapi saya ingin menegaskan satu perkara yang rapat dengan hati saya. Sebagai seorang pendidik saya mahu lihat para pelajar sekalian bercampur gaul dengan lebih mesra antara satu sama lain. Kita perlu memahami dan menghormati antara satu sama lainnya. Pengalaman saya belajar di sekolah berbilang kaum dan di Universiti Malaya membolehkan saya berasa selesa walaupun saya di tengah-tengah kumpulan kaum lain. Kuncinya ialah untuk kita menghormati orang lain yang berlainan bangsa, budaya dan juga umur.Rakyat negara ini jangan leka dalam hal ini. Kejayaan visi 2020 amat bergantung kepada perpaduan di kalangan rakyatnya. Apapun yang diperkatakan saya yakin kita semua akan terus mara ke hadapan, hidup dalam perpaduan dan aman tanpa mengenepikan asal usul kaum kita sendiri. Kita bukan hanya mahu menunjuk-nunjuk kepada dunia tentang keharmonian negara tetapi mesti berusaha bersunguh-sungguh menjadikannya benar-benar budaya kita di seluruh negara. Survival kita bergantung kepada elemen ini.

Wallahu a’lam.

Dato’ Hj Abdul Rahim b Hj Abdul Majid
Imbasan seorang pendidik, ms 225-227
2009.

No comments:

Post a Comment