Tuesday, March 11, 2014

Dari Akar hingga Buahnya ( 6 )

Mengapa saya harus menitikberatkan integriti?

Intergriti melibatkan saya dan anda. Pilihan yang kita lakukan mencerminkan peribadi dan nilai diri kita. Pilihan yang yang kita buat akan memperkuatkan ataupun memusnahkan integriti.

Keputusan yang diambil tanpa integriti mendatangkan akibat yang buruk. Secara keseluruhannya, kita berkemungkinan besar akan melukai diri kita sendiri dan orang lain jika kita gagal melakukan perkara yang betul atau melakukannya dengan salah.

Bagaimana untuk memelihara pohon integriti saya?

Kita boleh memelihara integriti sama seperti kita memelihara pokok hidup:

a) Menanamnya
Setiap orang boleh menanamkan integriti dalam hidup mereka. Langkah pertama, tanamkan benih integriti. Buku kecil ini merupakan satu bentuk benih integriti. Benih integriti secara ringkasnya merujuk keinginan untuk hidup luhur yakni dengan integriti. Tiada buku yang boleh mengajar kita tentang keinginan hidup berintegriti. Ia harus timbul dari dalam diri kita sendiri.Adakah kita berkeinginan untuk melakukan perkara yang betul kepada diri sendiri dan orang lain?

b) Mengairinya
Mengairi integriti umpama membekalkan khasiat kepada diri kita dengan nutrien yang cepat. Kita perlu menyerap nilai-nilai murni, prinsip-prinsip yang bijak, kepercayaan dan keyakinan agama. Kita mesti tahu menilai baik dan buruk. Makanan berkhasiat membantu kita membesar dengan sihat dan cergas. Apakah diet integriti anda sekarang? Adakah anda perlu mengubahnya?

c) Berikannya sinar matahari
Proses tumbesaran tumbuhan tidak lengkap tanpa pendedahan pada cahaya matahari.Kita perlu mendedahkan diri pada unsur-unsur yang dapat meningkatkan integriti. Pupuklah persekitaran dengan amalan kejujuran, kebolehpercayaan, kebijaksanaan, keadilan, ketelusan dan kesyukuran. Adakah persekitaran anda mesra integriti?

d) Mencantas
Mencantas  dapat membantu membentuk pokok yang kuat, sihat dan menarik. Kita dibentuk oleh set pengalaman kita. Kita belajar melalui kejayaan dan kegagalan kita. Lebih kerap kita mengamalkan integriti, lebih banyaklah yang kita pelajari untuk mencapai kecemerlangan. Adakah anda lihat diri anda sebagai masih dalam proses pembentukan? Bagaimana reaksi anda terhadap kegagalan?

Pokok yang baik menghasilkan buah yang baik. Insan yang hidup berintegriti menghasilkan buah yang baik dalam semua aspek kehidupan mereka.

Wallahu alam.

Institut Integriti Malaysia
Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment