Sunday, June 2, 2013

Tokoh pendidikan itu telah pergi



Petikan belasungkawa

...Ainuddinlah orangnya yang telah mengubah nisbah pelajar Melayu dan bukan Melayu di UTM daripada 10:90 menjadi 90:10. Siapa lagi kalau bukan Ainuddin yang degil, ketegar dan keras kepala ini. Pembangunan yang berlaku di seluruh negara pada hari ini, tentunya sebahagiannya adalah hasil usaha para graduan UTM dalam bidang sains dan kejuruteraan. Graduan UTM telah berjaya menjadi jurutera awam, elektrik dan mekanikal, arkitek, juruukur tanah, juruukur bahan, perancang bandar, pendidik, pengurus dan sebagainya.

Keistimewaan Ainuddin ialah kecekalannya dalam memajukan bangsanya. Baginya pendidikan merupakan jalan bagi orang Melayu untuk keluar dari belenggu kemiskinan. Apabila melaksanakan agenda Melayu, tidak ada daerah terlarang bagi Ainuddin....

Ainuddin bersama beberapa tokoh pendidikan kita yang telah pergi tergolong dalam jenis manusia yang kecil jumlahnya. Mereka berada jauh daripada simbahan lampu kamera dan jarang mendapat tempat dalam media. Memang sudah jadi lumrah kebanyakan manusia berhutang budi pada yang sedikit.

Sumbangan Ainuddin akan terpahat dalam lipatan sejarah bangsa kita. Sejarah Ainuddin begitu penting, rekod kerjanya panjang. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang. Selamat jalan Ainuddin Wahid.

Prof. Madya Dr Roosfa Hashim
Mingguan Malaysia
2 Jun 2013

Ya Allah! Ampunilah kepada orang yang hidup antara kami dan yang mati, orang yang hadir antara kami dan yang tidak hadir, lelaki mahupun perempuan. Ya Allah! Orang yang Engkau hidupkan di antara kami, hidupkanlah dengan memegang ajaran Islam, dan orang yang Engkau matikan antara kami, maka matikan dengan memegang keimanan. Ya Allah! Jangan menghalang kami untuk tidak memperoleh pahalanya dan jangan sesatkan kami sepeninggalannya. Aameen Ya Kareem. 

Jalan Gurney
1982-1987

No comments:

Post a Comment