Thursday, June 20, 2013

Amalan seorang muslim (2)



11. Menyikat gigi, menyempurnakan wuduk serta berdoa setelah berwuduk lalu solat dua rakaat.

Rasulullah saw bersabda : Siwak itu membersihkan mulut dan meredakan Rabb (Allah Taala)

Rasulullah saw bersabda: Seandainya aku tidak khuatir memberatkan umatku, nescaya akau perintahkan mereka untuk siwak di setiap kali wuduk.

Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa berwuduk seperti wudukku ini kemudian ia berdiri solat dua rakaat di mana dalam dua rakaat solat itu ia tidak bercerita-cerita tentang sesuatu kepada dirinya (maksudnya ia solat dengan khusyuk) , maka diampuni dosanya yang telah lalu.

12. Melaksanakan solat fardu pada waktunya secara berjemaah, meluruskan saf dan tidak tertinggal takbiratul ihram bersama imam

Allah berfirman : ….dan ruku’lah beserta orang-orang yang ruku (QS. Al-Baqarah : 43)

Rasulullah saw bersabda: Jika engkau mendengar azan, maka penuhilah panggilan Allah tersebut.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, ia berkata: Seorang laki-laki buta dating kepada nabi saw seraya berkata, Wahai rasulullah, sesungguhnya tidak ada yang menuntun aku pergi ke masjid. Lalu ia meminta keringanan dari nabi saw agar diperkenankan solat di rumahnya. Rasulullah pun memberikan keringanan untuknya. Namun ketika ia berpaling beliau pun memanggilnya seraya bersabda: Apakah engkau mendengar pangilan azan untuk solat (berjemaah). Maka laki-laki itu menjawab : Ya. Maka rasulullah saw bersabda: Kalau begitu, penuhilah.

Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa solat (fardhu) kerana Allah empat puluh hari dengan berjemaah serta mendapatkan takbiratul ihram (imam), maka dituliskan baginya dua pembebasan, (yakni) pembebasan dari neraka dan pembebasan dari kemunafikan.

Rasulullah saw bersabda : Wahai hamba-hamba Allah, hendaklah kalian meluruskan barisan-barisan kalian atau Allah akan membuatkan wajah-wajah kalian saling bersalahan (yakni kalian saling bermusuhan dan saling membenci)

Abu Muhammad Ibnu Shalih bin Hasbullah
Pustaka Ibnu Umar

No comments:

Post a Comment