Friday, June 21, 2013

Amalan seorang muslim (3)



13. Berzikir (sendiri-sendiri) setelah salam dari solat fardhu

Setelah salam membaca : Aku mohon ampun kepada Allah (3x), Ya Allah, Engkaulah Pemberi keselamatan, dan dariMu keselamatan, Mahasuci Engkau, wahai Dzat Yang Memiliki Keagungan dan Kemuliaan.

Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya. BagiNya puji dan bagiNya kerajaan. Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Ya Allah, tidak ada yang mencegah apa yang Engkau berikan, dan tidak ada yang memberi apa yang Engkau cegah. Tidak berguna kekayaan (kemuliaan) itu bagi pemiliknya (selain amal solih dan ketaatannya). Hanya dariMu kekayaan (kemuliaan) itu.

Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan benar selain Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya. Hanya bagiNya kerajaan dan pujian. Dia Mahakuasa atas segala sesuatu. Tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan (pertolongan) Allah. Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan benar selain Allah. Kami tidak beribadah kecuali kepadaNya. BagiNya nikmat, anugerah dan sanjungan yang baik. Tidak ada Tuhak yang berhak disembah dengan benar selain Allah, dengan memurnikan ibadah kepadaNya,sekalipun orang-orang kafir membenci (yang demikian itu).

Kemudian membaca : Subhanallah (33x), Alhamdulillah (33x), Allahu Akhbar (33x), La ilaa….wahua ala kuli shaiin qadir.

Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa mengucapkan zikir tadi maka dosa-dosanya diampuni, sekalipun seperti buih lautan.

Kemudian membaca surah al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Naas setiap selesai solat (fardhu) (masing-masing satu kali). Kemudian membaca ayat Kursi (satu kali) setiap selesai solat fardhu. Kemudian membaca :

Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan benar selain Allah semata, tidak ada sekutu bagiNya. Hanya bagiNya kerajaan dan hanya bagiNya segala pujian. Dialah yang menghidupkan dan yang mematikan. Dialah Yang Mahakuasa atas segala sesuatu.

Dibaca sepuluh kali sesudah solat Maghrib dan Subuh. Kemudian membaca : Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepadaMu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang halal dan amal yang diterima. ( Dibaca (hanya) setelah solat subuh)

14. Menjaga solat sunat rawatib

Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa membiasakan dua belas rakaat solat sunat, maka Allah membangunkan sebuah gedung di surga : empat rakaat sebelum zohor, dua rakaat setelahnya, dua rakaat setelah maghrib, dua rakaat setelah insyak dan dua rakaat sebelum subuh.

Rasulullah saw bersabda: Amal seorang hamba yang pertama kali diperhitungkan di hari Kiamat adalah solatnya. Jika ia mempempurnakan solatnya, maka ditulislah solatnya sebagai solat yang sempurna. Jika ia tidak menyempurnakannya, maka Allah ‘Azza wa Jalla berfirman kepada malaikatNya : Lihatlah apakah kalian menemukan solat sunat  yang dilakukan hamaKu? (Jika ada) maka sempurnakanlah solat fardhunya dengan solat sunatnya. Kemudian (diperhitungkan) pula zakatnya seperti itu. Kemudian amal-amal lain pun diperhitungkan dengan cara yang sama.

Yang sunnah adalah tidak melakukan solat sunnah rawatib dalam perjalanan, kecuali solat sunnah sebelum subuh dan solat witir. Hal ini berdasarkan hadis Ashim bin Umar bin al-Khatab.

Wallahu a’lam

Abu Muhammad Ibnu Shalih bin Hasbullah
Pustaka Ibnu Umar

No comments:

Post a Comment