Saturday, June 1, 2013

Tatkala ramadan berakhir.....



Suatu ketika Wuhaib bin al-Ward melihat satu kaum yang tertawa riang pada hari Aidilfitri, maka dia berkata : Jika mereka adalah orang-orang yang diterima amalannya maka sesungguhnya bukan seperti itu ekspresi orang-orang yang bersyukur. Dan jika amalan mereka tidak diterima maka bukan seperti itu sikap orang-orang yang takut.

Diriwayatkan daripada Hasan, dia berkata: Sesungguhnya Allah telah menjadikan bulan Ramadan sebagai tempat perlumbaan bagi hamba-hambaNya. Mereka berlumba sepenuh ketaatan dan meraih keredaanNya. Lalu sebahagian orang berlumba dengan gigih hingga mereka mencapai kejayaan dan sebahagian lagi tertinggal di belakang sehingga mendapat kekecewaan. Maka sungguh menakjubkan sikap seorang yang bersenda-gurau sambil tertawa pada hari di mana orang-orang berbuat baik meraih kemenangan dan orang-orang yang berbuat kejahatan ditimpa kerugian.

Diriwayatkan daripada Ali bin Abi Talib ra, bahawasanya dia biasa berseru pada penghujung malam bulan Ramadan : Seandainya aku tahu siapakah orangnya yang diterima amalannya agar aku dapat memberikan ucapan tahniah kepadanya, dan siapakah orangnya yang ditolak amalannya agar aku dapat melawatnya.

Abdullah bin Mas’ud ra juga memberikan nada yang sama : Siapakah orangnya di antara kita yang diterima amalannya untuk kita berikan ucapan tahniah, dan siapakah orangnya di antara kita yang ditolak amalannya untuk kita ziarahi. Wahai orang yang diterima amalannya, berbahagialah engkau. Dan orang yang ditolak amalannya, Maha Kuasa Allah musibah bagimu.

Nasihat Ramadan daripada orang-orang soleh
Sulthan Hadi

No comments:

Post a Comment