Friday, June 28, 2013

Amalan seorang muslim (7)



22. Menyebarkan salam, berjabatan tangan, dan berkata-kata dengan perkataan yang baik.

Rasulullah saw bersabda:  Tidak ada dua orang muslim yang bertemu, lalu salah seorang dari keduanya mengucapkan salam kepada sahabatnya dan memegang tangannya dan ia tidak melakukannya kecuali kerana Allah maka mereka berdua tidak berpisah hingga keduanya diampuni.

Dan rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya yang mewajibkan (memastikan) mendapat ampunan adalah menyebarluaskan salam dan perkataan yang baik.

Rasulullah saw bersabda: Perkataan yang baik itu sedekah.

Dan rasulullah saw bersabda: Jagalah diri kalian dari api neraka sekalipun dengan (bersedekah) sepotong kurma. Jika kalian tidak mendapatkannya maka (sedekah) dengan perkataan yang baik.

23. Solat Dhuha

Rasululullah saw bersabda: Atas setiap persendian anak Adam (manusia) setiap hari (harus ditunaikan) sedekahnya. Dan dua rakaat solat Dhuha memadai dari semua itu.

24. Melayani kedua orang tua

Dalam kisah yang terkenal mengenai tiga orang, umat terdahulu yang terperangkap di suatu gua, disebutkan bahawa salah seorang dari mereka berdoa: Ya Allah, aku mempunyai kedua orang tua yang sudah berusia lanjut. Aku tidak minum (susu) di sore hari sebelum keduanya minum. Aku pun tidak ingin memberi minum keluargaku dan hartaku (hamba sahaya) sebelum keduanya. Suatu hari aku pergi jauh mencari sesuatu, sehingga aku tidak pulang kepada kedua orang tuaku kecuali keduanya telah tidur. Aku pun memerah susu untuk minum keduanya, namun keduanya telah tidur dan aku tidak mahu minum sebelum keduanya. Aku pun tidak ingin memberi minum keluargaku dan hartaku (hamba sahaya) sebelum keduanya. Aku pun terdiam sambil memegang wadah minuman, menunggu kedua orangtuaku bangun. Barulah ketika fajar menyingsing keduanya bangun dan meminum minuman tersebut.
 
Dan akhirnya mereka selamat dapat keluar dari gua itu.

25. Mencari nafkah untuk isteri dan anak-anak

Rasulullah saw bersabda: Dan tidaklah engkau memberi nafkah dengan mengharapkan wajah Allah kecuali engkau akan dberi pahala, hingga sesuap makanan yang engkau letakkan di mulut isterimu.

26. Berbuat baik kepada tetangga

Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah ia berbuat baik kepada tetangganya.

Wallahu a’lam

Abu Muhammad Ibnu Shalih bin Hasbullah
Pustaka Ibnu Umar

No comments:

Post a Comment