Saturday, June 22, 2013

Amalan seorang muslim (4)



15. Berzikir dengan zikir yang ringan tetapi pahala dan keutamaannya besar.

Rasulullah saw bersabda : Maukah aku beritahukan kepada kalian amal yang paling baik dan paling suci serta paling meningkatkan derajat kalian di sisi Raja kalian (Allah Taala)?. Amal tersebut lebih baik bagi kalian daripada menginfakkan emas dan perak dan lebih baik daripada kalian berjumpa dengan musuh, lalu kalian memancung lehernya dan mereka pun memancung leher kalian (Amal itu) ialah zikir kepada Allah.

Diriwayatkan dari Juwairiyah bahawa nabi saw keluar dari sisinya di suatu pagi untuk solat subuh. Kemudian beliau kembali setelah waktu dhuha. Sementara Juwairiyah masih dalam keadaan duduk. Nabi bersabda: Engkau masih dalam keadaan seperti ketika aku berpisah dengannmu?

Juwairiyah menjawab: Benar

Maka nabi saw bersabda: Sungguh, setelah engkau mengucapakan empat kalimat sebanyak tiga kali. Seandainya kalimat itu ditimbang dengan apa yang engkau katakan hari ini, nescaya kalimat yang aku ucapkan itu lebih berat timbangannya, iaitu Subhaanallaah wa bihamdihi....wa midaada kalimaatihi ( Mahasuci Allah, dan aku memujiNya sebanyak bilangan makhlukNya, sejauh keredaan DiriNya, seberat timbangan ArsyNya dan sebanya tinta tulisan kalimat-kalimatNya).

Rasulullah saw bersabda :Barangsiapa membaca : Subhaanallaahi ’azhiimi wa bihamdih (Mahasuci Allah Yang Mahaagung, aku memujiNya, maka ditanam baginya sebatang pohon kurma di surga.

Diriwayat  dari Abu Dzarr ra ia berkata, Rasulullah saw bersabda kepadaku : Maukah aku beritahukan kepadamu perkataan yang paling dicintai Allah Taala> Maka aku (Abu Dzarr) berkata: Ya rasulullah beritahu aku perkataan yang paling dicintai Allah. Maka beliau benjawab : Sesungguhnya perkataan yang paling dicintai Allah adalah : Subhaanallah wabihamdih (Mahasuci Allah, aku memujiNya).

Rasulullah saw bersabda: Barangsiapa mengucapkan : Subhaanallaahi wa bihamdih (Mahasuci Allah dan aku memujiNya) dalam sehari seratus kali, maka digugurkan dosa-dosanya sekalipun seperti buih lautan.

Rasulullah saw bersabda: Perkataan yang paling dicintai Allah Taala ada empat : 1) Subhaanallah (Mahasuci Allah, 2) Alhamdu lillaah (Segala puji hanya bagi Allah), 3) Laa ilaaha illallaah (Tidak ada Tuhan yang berhak disembah dengan benar selain Allah) , 4) Allahu akhbar (Allah Mahabesar ). Tidak mengapa dengan kalimat yang mana saja engkau memulainya.

Rasulullah saw bersabda: Zikir yang paling utama adalah Laa illaaha illallaah (Tiada Tuhan yang berhak disembah dengan benar selain Allah) Dan doa yang paling utama adalah alhamdu lillaah (segala puji hanya bagi Allah).

Rasulullah saw bersabda: Wahai Abu Dzar, maukah aku tunjukkan kepadamu satu perbendaharaan dari perbendaharaan-perbendaharaan surga? (Iaitu) Laa haula walaa quwwata ilaa billah (Tidak ada daya dan tidak ada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

Wallahu a’lam

Abu Muhammad Ibnu Shalih bin Hasbullah
Pustaka Ibnu Umar

No comments:

Post a Comment