Saturday, May 18, 2013

Terima kasih cikgu


Kali pertama menatap wajahmu
kau tersenyum menyambut daku
tetamu kecil baru melangkah ke dunia ilmu
mencari bekalan dan pengalaman baru
buat suluhan hidup penuh berliku

Kau mula mengajarku
erti kemuliaan sebuah ilmu
makna martabat senaskah buku
kau tanamkan dalam minda
cuba perhatikan hakikat dunia
si jahil senantiasa dihina, ditindas dan diperdaya
seakan hidup ini tiada makna baginya
seakan bumi ini tiada ruang untuknya
lantas kau bertanya...
apakah itu yang dicita.

Saat itu semangatku terus bingkas
mencapai kalam dan lembaran kertas
kau mengajarku mencatat huruf-huruf ringkas
kau membimbingku mengira angka-angka mudah
melakar gambar-gambar nan indah
Alhamdulillah ..kini aku di alam sekolah
alam mulia dilimpahi barakah
bersama-sama insan-insan tabah
yang tak pernah kenal erti kalah
mendidik anak bangsa membina
generasi bermaruah

Kala aku terasa buntu
kau tampil membimbing persis seorang ibu
kala aku bersalah
kau tegas bak seorang ayah
saat aku berpatah semangat
kau memujuk seperti seorang sahabat
tika aku berjaya
kau tersenyum ceria terpancar sinar bahagia
tika kegagalan mengujiku
kau terus mendidik mencurah ilmu tanpa jemu

Kini aku persembahkan sebuah kejayaan
hadiah buatmu membalas jasa dan pengorbanan
walaupun ku tahu ianya tidak sepadan
namun akanku ulangi tanpa jemu
akan ku lafazkan tanpa ragu
terima kasih cikgu!

A.Razak Muthalib
Sinar Harian
18 Mei 2013

No comments:

Post a Comment