Thursday, May 23, 2013

Ramadan : pasak kesucian


Demi memberi nilai dan pasak acuan di tengah kualiti amalan kita, Islam mengajar prinsip kesucian waktu dan perbuatan. Puncaknya apabila bertemu kedua-dua kesucian itu. Menurut Imam Hasan al-Banna :

Pada setiap hari di hadapanmu ada saat-saat istimewa pada pagi hari, juga pada petang hari, serta pada waktu sahur. Pada waktu-waktu itu jiwamu yang bersih dapat meninggi ke langit dan engkau pun boleh mendapatkan kebaikan dunia dan akhirat. Di hadapanmu juga ada musim-musim ketaatan, hari-hari untuk ibadah, malam-malam untuk bertaqarrub yang telah diajarkan oleh kitab sucimu juga Rasulmu yang mulia. Maka jadilah engkau pada waktu-waktu mulia itu sebagai orang yang banyak berzikir, bukan orang yang lalai. Jadilah orang yang banyak beramal dan bukan orang pemalas. Manfaatkanlah waktu, sesungguhnya waktu bagaikan pedang, janganlah bertangguh kerana tidak ada yang lebih berbahaya selain bertangguh.

Kesucian itu berfungsi seperti pasak dalam lautan lepas.Apabila hidup perlu berenang mengejar harapan, tiang-tiang itu memberi kesempatan kepada kita untuk berpaut melepaskan lelah. Mengumpulkan tenaga, mengatur nafas laku berenang kembali.Begitulah seterusnya. Maka adanya kemuliaan waktu yang berputar, merupakan pasak yang harus kita patuhi, taati dan gunakan sebaik mungkin.

Untuk itu, Ibnu Qayyim pula menyatakan : Tahun adalah sebatang pohon. Bulan adalah dahannya. Hari adalah rantingnya. Jam adalah daunnya dan nafas adalah buah-buahnya. Barangsiapa bernafas untuk ketaatan, maka buahnya pasti baik. Dan barangsiapa bernafas untuk kemaksiatan, maka buahnya pasti pahit. Musim menuainya adalah hari pembalasan. Pada saat itu akan jelas buah yang manis dan mana buah yang pahit. Maka, bagaimanakah buah dari umur kita?

Katanya lagi : Sebelum usia kita berakhir, sebelum segalanya menjadi terlambat, agar kita tidak menuai umur dengan buah yang pahit pada hari pembalasan, maka tanamlah di ladang-ladang waktu kita dengan pohon-pohon yang baik. Belajarlah cara-cara menggunakan waktu yang telah dipraktikkan oleh para salaf, generasi awal Islam. Kerana mereka telah membuktikan bahawa tiada waktu yang mereka lalai dengan sia-sia. Waktu mereka selalu terisi dengan ketaatan, kebaikan dan produktiviti.

Secara fitrah, kita semua mengharapkan kesucian. Dalam ajara Islam, fitrah itu bertemu dengan kemuliaan yang terbimbing. Ada banyak kesucian waktu, ada pula kesucian ibadah. Tetapi waktu selalu datang, sekejap dan pergi dengan cepat. Datang terasa singkatnya, pergi terasa cepatnya. Satu, dua, tiga bulan itu tidaklah lama.Tiba-tiba Ramadan menjelang...dan kita masih seperti ini.

Wallahu a’lam.

Nasihat Ramadan daripada orang-orang soleh
Sulthan Hadi

Ya Allah, selamatkanlah diri kami hingga bulan Ramadan. Ya Allah selamatkanlah Ramadan untuk diri kami. Ya Allah selamatkanlah Ramadan untuk kami sebagai amal yang diterima. Ameen Ya Kareem.

No comments:

Post a Comment