Monday, May 27, 2013

Beriman kepada Rasul



Permata 63

Daripada Abi Said al-Khudri ra berkata bahawa rasulullah saw bersabda: Didatangi nabi Nuh as pada hari Kiamat dan ditanya kepadanya adakah kamu menyampaikannya? Lantas jawabnya: Ya, hai Tuhan. Kemudian ditanya umatnya: Adakah dia sampaikan kepada kamu? Lantas mereka menjawab : Tidaklah datang kepada kami dari sebarang pemberi amaran. Kemudian dia bertanya: Siapa saksiMu? Jawabnya: Muhammad dan umatnya. Kemudian didatangkan dengan kamu, lantas kamu menjadi saksi. Seterusnya rasulullah saw membaca ayat al-Quran yang bermaksud: Dan demikianlah kami menjadikan kamu umat pertengahan. Katanya: Yang adil. Supaya kamu menjadi saksi atas sekalian manusia dan rasul menjadi saksi kepada kamu. (Riwayat al-Bukhari)

Mutiara Hikmah :

a) Setiap tokoh agung di dunia ini hanyalah secebis daripada keagungan nabi Muhammad saw yang diibaratkan sebatang pokok besar, manakala yang lainnya diumpamakan dedaunan sahaja.

b) Ketokohan rasulullah saw telah membuat diri tersentak bahkan kamu pasti terperanjat dengan keagungan yang dimilikinya.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment