Saturday, May 25, 2013

Ramadan dalam fungsi kesucian waktu (2)



b) Persaingan dan prestasi

Manusia didorong untuk bersaing dan saling berlumba tatkala iman dihayati.Amal kebajikan di bulan Ramadan akan digandakan. Situasi yang melingkari dan waktu dilaksanakan membuatkan ia berbeza. Pada bulan ini ada malam yang kemuliaanya lebih baik daripada 1000 bulan. Saat-saat itu adalah kesempatan menabung, mencari bekal sebanyak mungkin, jua berusaha meraih kelebihan Ramadan buat tampalan kehidupan hari-hari yang lain. Semacam musim bunga, hadirnya menghapus keringnya musim kemarau.

c) Penghargaan

Bulan Ramadan yang barakah diertikan sebagai anugerah penghargaan Allah SWT kepada hamba-hambaNya yang beriman  Kita didorong untuk berbuat kebajikan untuk orang lain. Justeru, bagi mereka yang memberikan sesuatu kepada orang yang berpuasa, Allah menjanjikan pahala seperti pahala orang berpuasa. Mereka terdorong melakukan sebanyak mungkin kebajikan. Inilah perinsip dasar daripda penghargaan.

d) Memenuhi keperluan kemanusiaan

Tabiat dan fitrah  manusia, makhluk ini bergantung kepada simbol-simbol kehoratan. Mereka punya keperluan jiwa dalam batas tertentu untuk miliki simbol kesenangan, perayaan keramaian serta kesucian di atas sesuatu yang memenuhi rasa pengharapan. Islam mendapat tempat yang sepatutnya. Ramadan menganjurkan bersahur an menyegerakan berbuka. Unsur-unsur kejiwaan orang-orang berpuasa yang merindui saat berbuka dipenuhi. Begitu juga setelah Ramadan, diharamkan berpuasa. Juadah dan melalui hari raya dan perayaan yang sah, semuanya memberi kesan memenuhi jiwa yang luar biasa oleh Ramadan.

Wallahu a’lam.

Nasihat Ramadan daripada orang-orang soleh
Sulthan Hadi

Ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang disapa Ramadan. Ameen Ya Rabb.

No comments:

Post a Comment