Sunday, May 12, 2013

Sepuluh wasiat berfikir positif


1. Keinginan yang kuat : Sesuatu yang ada dalam akalku, menguasai fikiranku, hidup di hatiku dan mengalir bersama sel-sel darahku harus keluar menjadi nyata dalam kehidupan.

2. Keputusan yang jitu : Keputusan yang kuat tidak memberi ruang pada keraguan. Ia memberi kekuatan luar biasa pada seseorang untuk mewujudkan impian hidupnya.

3. Bertanggungjawab penuh : Keberhasilan pada tahap apa pun menuntut seseorang untuk bertanggungjawab penuh. Satu-satunya sikap yang menyatukan orang-orang berjaya di dunia adalah kekuatan mereka dalam bertanggungjawab penuh.

4. Persepsi yang sedar : Persepsi adalah awal perubahan dan perubahan adalah awal kemajuan

5. Menentukan tujuan : Jika kita menyedari keberadaan kita dan tahu apa yang kita inginkan, maka kita pasti tahu apa yang harus dilakukan dan bagaimana mendapatkannya.

6. Sokongan dari dalam : Jika anda tidak mengetahui kemampuan anda, tidak menghargainya dan tidak menerimanya sebagai kenyataan, bagaimana mungkin anda mengharap agar dihargai orang lain?

Sesungguhnya dorongan dari dalam membantu anda mengenal hakikat diri sendiri, menghancurkan kesan-kesan negatif yang anda katakan pada diri sendiri dan yang dikatakan orang lain kepada anda.

7. Waktu yang positif : Duduk di tempat yang tenang di bawah cahaya sambil membaca dan mempelajari fikiran generasi masa lalu adalah kebahagiaan tanpa batas

8. Pengembangan diri : Hadiah terkecil dapat diberikan oleh seseorang untuk diri sendiri adalah menjadi yang terbaik.

9. Diam dan renungan harian : Kesengsaraan manusia terletak pada ketidakmampuannya untuk diam.

10. Perhatian individu dan kegiatan harian : Hiburan memiliki kekuatan terapi luarbiasa, ia menjauhkan anda dari tekanan hidup sehari-hari serta membawa anda pada ketenangan dan kebahagian.

Keberhasilan apapun yang diraih seseorang, pasti dimulai dari tempat ia berada, bagaimana pun keadan tempat itu.

Wallahu a’lam

 Terapi Berfikir Positif
Dr Ibrahim Elfiky

No comments:

Post a Comment