Thursday, May 30, 2013

Kurniaan Allah



Permata 66 :

Daripada Abi Said al-Khudri ra berkata rasulullah saw bersabda: Sesungguhnya Allah SWT berpesan kepada ahli syurga: Wahai ahli syurga! Maka mereka berkata: Ertinya: Ya! Kami menjunjung tinggi dan kami berserah atas limpah kurnia dan kekuasaanMu Ya Allah SWT dan semua kebaikan bagiMu. Maka Dia berfirman : Adakah kamu reda? Lantas mereka menjawab: Mengapa pula kami tidak reda Ya Tuhan kami? Dan sesungguhnya Engkau kurniakan kepada kami barang yang Engkau tidak kurniakan kepada makhluk lain. Laku Allah SWT berfirman: Apakah Aku tidak kurniakan kepada kamu terlebih afdal daripada demikian? Lalu mereka menjawab: Ya Tuhan kami, manakah sesuatu lebih afdhal daripada itu? Lantas firman Allah: Aku turunkan ke atas kamu keredaanKu. Maka Aku tidak murka kepada kamu sesudahnya selama-lamanya. (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Ahmad)
 
Mutiara Hikmah :

a) Orang yang selalu melakukan hal yang baik bagi kebaikan, tidak akan mendapat anugerah mahupun syurga tetapi dia yakin akhirnya dia memperoleh kedua-duanya.

b) Tidak ada orang yang menerima kehormatan kerana pernah menerimanya. Kehormatan hanya dianugerahkan kepada orang yang pernah memberi.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment