Thursday, May 23, 2013

Penghulu Istighfar



Permata 55

Daripada Syaddad bin Aus ra, katanya nabi saw bersabda: Penghulu istighfar ialah kamu menyebut: Ya Allah, kamulah Tuhanku. Tiada Tuhan yang berhak disembah kecualiMu. Engkau menciptkanku dan aku hambaMu. Dan aku atas perjanjianMu dan janjiMu mengikut sekadar kemampuanku. Aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang aku lakukan. Aku kembali denganMu atas segala nikmatMu atasku dan aku kembali dengan dosaku justeru ampunlah aku kerana sesungguhnya tiada mengampunkan segala dosa kecualiMu. (Riwayat al-Bukhari dan Ahmad)
Mutiara Hikmah :

a) Fudhail bin Iyadh ra : Istighfar tanpa disertai taubat dianggap sebagai pendusta.

b) Rabiatul Adawiyah ra : Istighfar kita berhajat kepada istighfar yang banyak.

Wallahu a’lam.

Al-Lu’lu Lil Mukminin Jld 2
Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri

No comments:

Post a Comment