Sunday, September 23, 2012

Sabar


Seorang ahli Tasawuf bernama Bisyrul Haafy ra berkata :  Telah sampai berita kepada ku, tentang puteri Fathul Maushily, tidak ada kain dan baju sebagai pakaian yang buat penutup aurat wanita. Orang bertanya kepada Fathul Maushily : Kenapa tuan tidak berusaha mencari kalau-kalau ada orang yang dapat memberi pakaian buat puteri tuan?. Fathul Maushily menjawab : Biarlah begitu, sehingga aku melihat keadaannya dan bagaimana pula kesabaran ku atas hal yang demikian.

Hal keadaan ini sampai kepada musim dingin yang memerlukan kepada pakaian yang cukup bagi keluarganya dan anaknya dan beliau jadikan kain selimut yang satu buat semua. Kemudian bermunajat kepada Allah SWT:

Wahai Tuhan ku! Engkau telah fakir akan daku. Engkau telah fakir akan keluarga ku, Engkau telah laparkan daku dan keluarga ku dan Engkau tidak memberikan pakaian kepada ku dan keluarga ku. Jalan apakah yang aku dapat pergunakan untuk sampai kepada Mu? Dan sesungguhnya keadaan begini sewajarnya Engkau berikan buat wali-wali Mu dan kecintaan-kecintaan Mu. Aku tidak tahu apakah aku sebahagian dari mereka, sehingga aku bergembira kerananya?.

( Amalan Doa Eksklusif menuju Allah, Abdul Aziz Ismail )

No comments:

Post a Comment