Sunday, May 3, 2015

Prof. Dr As-Sayyid Muhammad bin Alawi Al-Maliki Al-Hasani

Makkah, Arab Saudi

a) Al-Maliki adalah al-Arif billah, seorang yang memiliki darjat tinggi di sisi Allah SWT. Dia seorang pakar hadis, maka tidaklah berlebihan jika saya mengatakan dia sebagai al-Muwatha’ berjalan. ( Al-’Allamah asy-Syeikh Muhammad Sulaiman Faraj; ulama Makkah)

b) Di samping tercatat sebagai ahli tafsir dan ahli hadis, al-Maliki juga seorang yang ahli dalam ketatanegaraan dan sosial kemasyarakatan. Saat saya menanyakan masalah hak asasi manusia dalam Islam serta bagaimana penerapannya, beliau menjawab dengan spontan, tidak sampai dua minit memikirkannya. (A.Baharuddin Lopa; mantan Jaksa Agung RI)

c) Setelah meneliti dan mempelajari kitab tersebut dengan saksama, pembahasan buku ini dapat dijadikan dalil dan bukti tentang ajaran  Islam yang sebagaimana diajarkan oleh rasulullah saw dan para sahabatnya. Dalam buku ini al-Maliki telah meletakkan pelbagai permasalahan secara profesional, menjauhi sikap berlebihan dan tidak bersikap adil. Al-Maliki telah cuba memperbaiki pelbagai pemahaman yang salah, disertai nasihat kepada saudara-saudaranya kaum Muslimin. ( asy-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf )

d) Dalam kitab Mafahim, al-Maliki menggunakan pelbagai dalil yang sahih serta argumentasi yang menakjubkan dan sangat rasional. ( asy-Syeikh Muhammad Khazraj )

e) Abuya Maliki adalah tokoh ulama yang murah senyum, suka bersedekah dan karim terhadap tetamu yang datang. Beliau selalu menanggung semua keperluan para muridnya. Mulai dari makan, sandang, kitab-kitab pelajaran hingga wang saku. (K.H. Ihya Ulumuddin)

f) Hidup di rumah Abuya laksana berada di syurga. Tidak dapat terulang lagi, semuanya manis tidak ada yang pahit. (al-Habib Ahmad bin Husein Assegaf)

g) Asy-Syeikh Muhammad Alawi al-Maliki telah menjadi tempat kunjungan dan rujukan jamaah haji Indonesia. Di Indonesia sendiri, beliau sebagai guru besar yang menjadi sumber rujukan para ulama Indonesia dan seorang ulama yang sangat dihormati. (Dr. Mertin Van Brunissen)

h) Kehidupan al-Maliki bagaikan kehidupan sebatang pohon rendang yang tumbuh di padang subur dan mengembang dalam lingkungan alam yang baik serta sentiasa diurus dan dipelihara sehingga tumbuh semakin rendang, dedaunnya semakin subur dan buahnya nampak ranum dan segar sehingga dapat dinikmati semua orang. (asy-Syeikh Muhammad ath-Thayyib an-Najjar)

i) Alhamdulillah, abang saya telah menyelesaikan segala dakwahnya. Allah SWT memangilnya dalam keadaan yang sangat indah, pada hari Jumaat ketika dia sedang berpuasa, mengEsakan Allah SWT dan dalam suasana syukur di bulan Ramadhan yang penuh berkat. Para pencinta al-Maliki berkunjungan dari segala penjuru dunia. Ribuan pentakziyah menghantar jenazah abang dan guru saya ini. Masya Allah! Bukan hanya para ulama, kaum muslimin, bahkan para menteri kerajaan Saudi Arabia mereka semua datang untuk memberikan penghormatan yang terakhir kepada as- Sayyid Muhammad al-Maliki. ( as-Sayyid Abbas bin Alawi al-Maliki)

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment