Tuesday, May 26, 2015

Al-Habib Abdurrahman bin Ahmad Assegaf

Menurut anaknya, al-Habib Ali bin Abdurrahman : Walid itu orang yang tidak mampu. Bahkan beliau pernah berkata: Barangkali dari seluruh anak yatim, yang termiskin adalah saya. Waktu lebaran, anak-anak lainnya memakai sandal atau sepatu baru. Akan tetapi saya, jangankan sandal atau sepatu yang baru, sandal dan sepatu pun saya tidak punya. Tidurnya pun di bangku sekolah. Namun kesulitan seperti itu tidak pernah menyurut semangatnya untuk giat belajar.

Walid itu kalau berburu ilmu sangatlah sungguh-sungguh dan mengerahkan segenap kemampuannya yang ada. Beliau sanggup berjalan kaki dengan menempuh perjalanan berkilometer hanya untuk belajar daripada al-Habib Abdullah bin Muhsin al-Attas di Keramat Empang, Bogor.
 
Disiplinnya, tidak hanya dalam hal mengajar juga dalam soal makan. Walid tidak akan pernah makan sebelum waktunya. Di mana pun dia berada, Walid selalu makan tepat pada waktnyau.

Al-Habib Abdurrahman amat menekankan kkepada putera-puterinya untuk menguasai pelbagai disiplin ilmu, serta menuntut ilmu daripada ramai guru. Sebab ilmu itu bukan sebuah warisan yang diwariskan begitu sahaja tanpa adanya belajar serta kesumguhan dalam menggapainya.

Dalam suasana yang agak sukar dan darurat, beliau tetap mengamalkan sunnah rasullah saw. Ketika itu beliau menyampaikan ceramah dengan berdiri. Tatkala terasa haus, dia meraih gelas yang ada dihadapannya.Namun subhanallah....beliau yang sudah uzur itu masih sempat untuk duduk dulu saat minum dan kemudian berdiri kembali. Begitulah, untuk hal-hal sesederhana itu pun beliau masih berusaha untuk mengamalkannya....

Apabila seorang alim meninggal dunia, maka dia akan ditangisi oleh semua makhluk. Memang raganya telah tiada, namun dia akan sentiasa terkenang sepanjang masa.

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment