Friday, May 29, 2015

Al-Habib Muhammad bin Husein Ba’bud ( 3 )

Pondok Pesentren
Darunnasyi’in, Lawang

Wasiat 3

Kemudian aku juga berpesan kepada kalian untuk mempererat tali silaturrahim, iaitu sebuah ikatan kekeluargaan. Kerana sesungguhnya silaturrahim itu sangat memberi pengaruh terhadap keberkatan harta dan rezeki serta sebagai salah satu penyebab dipanjangkan umur. Silaturrahim itu mengunjukkan keluhuran budi pekerti dan tanda-tanda seseorang mendapat kebaikan di hari kemudian.

Maka hati-hatilah kalian daripada memutuskan tali persaudaraan, kerana sesungguhnya perbuatan itu sangatlah keji dan juga seksanya sangatlah pedih. Seseorang yang memutuskan hubungan tali silaturrahim itu terkutuk. Hal ini berdsarkan alil al-Quran. Ketahuilah, bahawa orang yang memutuskan adalah pertanda orang yang lemah iman.

Orang yang memutuskan hubungan silaturrahim tidak akan mencium bau surga. Bahkan orang yang memutuskannya, maka kesialannya akan menular kepada tetangga-tetangganya. Maka dari itu sambunglah tali persaudaraan kalian wahai saudara-saudaraku, kerana sesungguhnya tali rahim itu bergantung pada salah satu tiangnya singgahsana Allah SWT yang Maha Pengasih.

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment