Sunday, May 24, 2015

Kelebihan puasa

Bab 13

Riwayat daripada nabi saw : Barangsiapa membaca subhanallah wabihamdih pada hari raya 300 kali kemudian dihadiahkan bagi orang mati daripada muslimin dimasukkan di dalam tiap-tiap kuburnya seribu nur (cahaya) dan dijadikan Allah baginya dalam kuburnya seribu nur apabila mati ia.

Dan sabda nabi saw : Barang siapa membaca pada tiap-tiap daripada dua hari raya: Tiada Tuhan melainkan Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya, bagiNyalah kerajaan dan bagiNyalah segala pujian. Dialah yang menghidup dan mematikan dan Dia Hidup dan tidak mati. Di tanganNya segala kebajikan dan Dia Amat Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. 

400 kali dahulu daripada sembahyang raya, nescaya dikahwinkan dia Allah Taala 400 Hurul 'Iin dan seperti ia merdeka 100 sahaya dan diwakilkan Allah Taala dengan dia akan malaikat diperbuat baginya beberapa dusun dan ditanamkan baginya beberapa pohon kayu hingga hari kiamay.

Kata Zuhri: Tiada aku tinggal membaca akan dia masa aku dengar akan dia daripada Anas ra. Dan kata Anas: Tiada aku tinggal akan dia masa aku dengar daripada rasulullah saw.

Wallahu a’lam

Asy-Syeikh Ali bin Abdul Rahman Al-Kalantani
Permata Pemberian Yang Indah & Menjaga Segala Hati Yang Lalai
2013

No comments:

Post a Comment