Thursday, May 28, 2015

Al-Habib Muhammad bin Husein Ba’bud ( 2 )

Pondok Pesentren
Darunnasyi’in, Lawang

Wasiat 2

Kepada muridku yang meminta pesan dan ijazah, semoga Allah SWT membukakan kepadanya pintu ma’rifat sebagaimana Allah SWT telah membukakan pintu ma’rifat kepada kaum ’arifin. Dan semoga Allah SWT mengarahkan kepadanya jalan orang-orang yang telah mendapatkan petunjuk

Pertama-tama, aku pesankan kepada diriku sendiri dan kepadanya untuk sentiasa bertakwa kepada Allah SWT. Pesan takwa kepada Allah SWT inilah yang dipesankan Allah SWT kepada seluruh manusia yang awal  dan akhir. Kemudian hendaklah kita membahagi waktu dengan sebaik-baiknya dalam menjalankan pelbagai amal ibadah serta rajin menghadiri perkumpulan dan majlis-majlis yang baik.

Hendaklah pula kita rajin membaca al-Quran yang mulia serta memperbanyak berzikir kepada Allah SWT terutama zikir-zikir yang bersumber dari cahaya rasulullah swa, di antaranya adalah wirid-wirid al-Imam al-Habib Umar bin Abdurrahman al-Attas dan al-Imam al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad.

Bersemangatlah dan janganlah malas dalam mengkaji kitab-kitan tafsir, hadis, tasawwuf dan sebagainya. Bergaul dan belajarlah dengan para ulama al-’arifin billah, iaitu mereka yang mengenal Allah SWT dan menunjukkan kita kepada pengenalan kepada Allah melalui ucapan dan perbuatan mereka.

Hadirilah majlis-majlis ilmu dan zikir. Kunjungilah orang-orang soleh yang masih hidup dan yang sudah meninggal. Hiasilah dirimu dengan akhlak serta perilaku yang mulia. Bersihkan dirimu dari sifat-sifat yang tercela. Cintailah kebaikan dan orang-orang yang baik. Cintailah orang-orang miskin serta rendah hatilah kepada mereka. Jadilah orang yang berguna bagi sekalian hamba Allah SWT di dalam hal yang diredhai Allah SWT dan rasulNya...........

Sebagaimana yang terdapat dalam kitab Sabilul Muhtadin susunan al-Imam al-Habib Abdullah bin Alwi bin Hasan al-Attas dan yang terdapat dalam kitab al-Athiyyatul al-Haniyyah susunan al-Imam al-Habib Ali bin Hasan al-Attas, sebagaimana yang saya dapat sari ayahandaku, al-Habib Husain bin Ali Ba’bud, serta guru-guruku yang mulia.

Dan jadikanlah ayat yang mulia ini sebagai semboyanku, yang ertinya : Kebahagiaan dan kenikmatan negeri akhirat itu Kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dan berbuat kerosakan di muka bumi, serta kesudahan yang baik iaitu syurga adalah bagi orang-orang yang bertakwa.

Jadikanlah  hadis di bawah ini sebagai semboyanmu pula, yang ertinya: Takutlah engkau melanggar kepada Allah SWT di mana sahaja engkau berada, dan ikutkanlah perbuatan burukmu dengan perbuatan-perbuatan yang baik untuk menghapusnya dan pergauli orang lain dengan budi pekerti yang baik.

Begitu pula perkataan al-Imam al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad: Bertakwalah engkau kepada Allah SWT dalam keadaaan tersembunyi dan terbuka, bersihkanlah hatimu dari kekejian dan kekotoran, lawanlah hawa nafsumu yang tidak bertujuan melainkan hanya mengumpulkan bagi negeri dunia yang isinya cubaan dan bencana. Bergaullah dengan orang-orang baik yang mempunyai ilmu dan mendapat petunjuk. Jauhilah dan jangan kau bergaul dengan orang-orang ahli bidaah, nescaya engkau mendapat petunjuk.

Akhirnya, aku mengharap kepada kalian untuk tidak melupakanku, keluargaku, anak-anakku serta murid-muridku dari doa-doa yang baik, entah dalam keadaan sendiri atau bersama orang ramai. Semoga Allah SWT memberi kepada kita kebahagiaan penjagaanNya dan keindahanNya serta sentiasa mengarahkan kita menuju jalan yang lurus. Amin, amin, amin ya rabbal alamin....Wa sallallahu ’ala Sayidina Muhammad wa ’ala alihi wa sahbihi wassalam.

6 Syaaban 1396H
1 Ogos 1976

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment