Monday, May 4, 2015

Al-Habib Husein bin Hadi Al-Hamid

Mbrani, Kraksan

Salah satu amalan al-Habib Husein adalah setiap solat Maghrib, dia membaca al-Quran, Ratib al-Hadad dan beberapa wirid lain susunan para imam Saadah al-Ba’alawi. Dalam sehari semalam, dia membaca selawat sebanyak 12,000 kali. Tidak pernah meninggalkan solat Subuh secara berjemaah; ini bererti memulai awal kehidupannya dengan sesuatu yang diredhai oleh Allah dan rasulNya. Setelah itu dibaca al-Wirid al-Lathif, karya al-Imam al-Habib Abdullah bin Alwi al-Haddad dan lain-lain wirid.

Di antara sebahagian waktunya, al-Habib menyapatkan berjalan di keliling pasar dan melihat para pedagang yang barang dagangannya tidak terjual. Tanpa teragak-agak beliau memborong barang dagangan tersebut, agar si pedagang tidak kerugian dan tetap bersemangat dalam perniagaan.

Beliau seorang yang berumur panjang dan sentiasa sihat. Menurutnya, di hati saya tidak ada sedikit pun rasa iri dan dengki terhadap orang lain. Saya selalu berhusnuzzan kepada Allah serta terhadap sesama manusia.

Setelah solat subuh berjemaah, beliau sentiasa berjalan kaki sekitar satu jam untuk bersilaturrahim dan berdakwah person to person.

Wallahu a’lam.

Mutiara Habaib Nusantara
Abdul Qadir Umar Mauladdawilah

No comments:

Post a Comment