Friday, June 29, 2012

Strategi untuk menang


  1. Perdaya langit untuk melalui samudera

Bergerak dalam gelap dan bayang-bayang, memanfaatkan tempat-tempat tersembunyi atau bersembunyi  di belakang layer boleh menimbulkan perasaan curiga. Bagi melemahkan pertahanan musuh, anda harus bertindak di tempat terbuka, tidak memperlihatkan maksud yang tersembunyi dan tetap menjalankan aktiviti harian seperti biasa.

  1. Kepung Wei untuk menyelamatkan Zhao

Ketika musuh-musuh kuat untuk diserang, seranglah sesuatu yang sangat  berharga yang dimilikinya. Ketahuilah bahawa musuh tidak selalunya kuat dalam semua hal. Entah letaknya di mana, suatu saat pasti ada ruang di antara senjatanya dan kelemahan itu  pasti dapat diserang. Dengan kata lain, anda boleh menyerang sesuatu yang berhubungan atau dianggap berharga oleh musuh untuk melemahkannya secara psikologi.

  1. Pinjam tangan untuk membunuh

Jika kekuatan  anda terhad dan lemah, serang menggunakan kekuatan pihak lain ( tidak menggunakan kekuatan sendiri). ). Perdaya sekutu untuk menyerang musuh, sogok musuh untuk menjadi pengkhianat atau gunakan kekuatan musuh untuk melawan dirinya sendiri.

  1. Buat musuh keletihan sambil mengumpul tenaga

Adalah suatu keuntungan, merancang waktu dan tempat pertempuran. Dengan cara ini, anda akan tahu bila dan di mana pertempuran akan berlangsung sedangkan musuh anda  tidak mengetahuinya. Dorong musuh anda untuk menggunakan tenaga secara sia-sia sambil mengumpul atau menjimatkan tenaga anda. Ketika musuh keletihan dan kebingungan, anda boleh menyerangnya.

  1. Rompak rumah terbakar

Ketika musuh mengalami konflik internal (dalaman), ketika dijangkiti penyakit dan kelaparan, ketika rasuah dan kejahatan bermaharajalela, musuh tidak boleh menghadapi ancaman dari luar. Bererti, inilah masanya untuk menyerang.

  1. Pura-pura menyerang dari Timur, padahal serangan sebenarnya dari Barat

Pada setiap pertempuran, elemen dari sebuah kejutan boleh menghasilkan keuntungan yang berganda. Bahkan ketika berhadapan secara langsung dengan musuh, kejutan masih dapat digunakan dengan melakukan penyerangan saat mereka lengah. Untuk melakukannya, anda harus membuat perhitungan tentang apa yang ada di benak musuh melalui sebuah tipu daya.

( Seni Perang Sun Tzu, Tjio Tjiang Feng )

No comments:

Post a Comment