Friday, June 29, 2012

Strategi pendekatan



  1. Gantikan balak dengan kayu buruk
Ganggulah formasi (susunan) musuh, ganggu kaedah operasinya, ubah aturan-aturan yang digunakannya serta buatlah sebuah hal berlawanan dengan latihan standardnya. Dengan cara ini anda telah meruntuhkan tiang-tiang sokongan yang diperlukan oleh musuh dalam membangunkan pasukan yang efektif.

  1. Periksa pokok mulberi dan ganggu ulatnya
Untuk mendisiplinkan, mengawal dan mengingatkan suatu pihak yang status atau kedudukannya di luar konfrontasi (berhadapan) secara langsung, gunakan analogi atau sindiran. Tanpa menyebut namanya secara langsung , pihak yang tertuduh tidak akan dapat memukul kembali tanpa pihak yang jelas.

  1. Berpura-pura menjadi seekor babi untuk memakan harimau (bergaya bodoh)
Sembunyi di sebalik topeng kebodohan, mabuk atau gila untuk menimbulkan kebingungan atas tujuan dan motivasi anda. Halau lawan anda ke dalam sikap meremehkan kemampuan anda sehingga pada akhirnya mereka terlalu yakin akan diri sendiri sehingga menurunkan level pertahanannya. Pada situasi ini, anda dapat menyerangnya.

  1. Jauhkan tangga ketika musuh telah sampai di atas (seberangi sungai dan hancurkan jambatan)
Dengan umpan dan tipu muslihat, musuh anda dapat dihalau ke kawasan yang berbahaya. Kemudian putuskan saluran komunikasi dan jalan untuk melarikan diri. Untuk menyelamatkan dirinya, musuh harus bertarung dengan kekuatan anda sekaligus dengan elemen alam.

  1. Hiasi pokok dengan bunga palsu
Meletakkan bunga sutera di atas pokok memberikan sebuah ilusi bahawa pokok tersebut sihat. Muslihat dan penyamaran akan membuat sesuatu yang tidak bererti kelihatan berharga. Tidak mengancam, tetapi kelihatan berbahaya. Bukan apa-apa, tetapi nampak berguna.

  1. Buat tuan rumah dan tamu bertukar tempat
Kalahkan musuh dari dalam dengan menyusup masuk ke dapam benteng lawan di bawah muslihat kerjasama, penyerahan diri atau perjanjian damai. Dengan cara ini anda akan menemui kelemahan dan kemudian ketika pasukan musuh sedang beristirehat, serang jantung pertahanannya secara langsung.

( Seni Perang Sun Tzu, Tjio Tjiang Feng )

No comments:

Post a Comment