Friday, June 29, 2012

Strategi penyerangan


  1. Kejutkan ular dengan memukul rumput di sekitarnya

Ketika anda tidak mengetahui dengan jelas rancangan lawan, serang dan pelajari reaksinya. Perilakunya akan membongkarkan strategi yang dimiliki.

  1. Hidupkan kembali orang yang mati
Ambil sebuah lembaga, teknologi atau kaedah yang telah dilupakan bahkan tidak digunakan lagi, kemudian gunakan untuk kepentingan diri sendiri. Hidupkan kembali sesuatu dari masa lalu dengan memberinya tujuan baru atau terjemahkan kembali. Bawa idea-idea, kebiasaan dan tradisi lama dan terapkan dalam kehidupan harian.

  1. Menghalau harimau supaya meninggalkan sarangnya

Jangan sesekali menyerang secara langsung terhadap musuh yang memiliki keunggulan dan keupayaan kerana kedudukannya yang baik. Menghalau musuh agar meninggalkan sarangnya sehingga jauh dari sumber kekuatannya.

  1. Ketika menangkap, lengkapkan satu orang

Mangsa yang dari sudut biasanya akan menyerang secara membabi buta. Untuk mencegah hal ini, biarkan musuh percaya bahawa masih ada kesempatan untuk bebas. Hasrat mereka untuk menyerang akan bercampur dengan keinginan untuk melarikan diri. Ketika pada akhirnya kebebasan yang mereka inginkan tersebut tidak terbukti, moral musuh akan jatuh dan mereka akan menyerah tanpa melawan.

  1. Melemparkan batu bata untuk memperolehi batu jed

Sediakan sebuah perangkap dan perdaya musuh anda dengan umpan. Dalam perang, umpan adalah ilusi atas sebuah kesempatan untuk memperoleh hasil. Dalam kehidupan harian, umpan adalah ilusi atas kekayaan, kekuasaan dan seks.

  1. Kalahkan musuh dengan menangkap pemimpinnya

Jika tentera musuh kuat, tetapi dipimpin oleh komandan yang tamakkan wang dan ancaman, tangkap komandannya. Jika komandan mati atau tertangkap, pasukannya akan terpecah belah atau lari ke pihak anda. Namun, jika pasukan terikat atas sebuah kesetiaan terhadap pimpinannya, berhati-hatilah, mereka boleh melawan dengan motivasi balas dendam.

( Seni Perang Sun Tzu, Tjio Tjiang Feng )

No comments:

Post a Comment