Friday, June 29, 2012

Strategi berhadapan dengan musuh


  1. Buatlah sesuatu untuk hal kosong

Anda menggunakan tipu daya yang sama sebanyak dua kali. Setelah berjaya terhadap tipuan pertama (dan biasanya yang kedua) , musuh akan ragu-ragu untuk bertindak balas pada tipuan yang ketiga. Oleh itu, tipu daya ketiga adalah serangan sebenar untuk memerangkap musuh ketika pertahananya lemah.

  1. Secara rahsia gunakan lintasan Chen Chang (perbaiki jalan utama untuk mengambil jalan lain)

Serang musuh dengan dua kekuatan. Pertama, serangan secara langsung, sesuatu yang sangat jelas dan membuat musuh mempersiapkan pertahanannya. Kedua, secara tidak langsung, sebuh serangan yang bertujuan untuk menakutkan musuh tidak mengira dan membahagikan kekuatannya sehingga pada saat-saat terakhir mengalami kebingungan dan kemalangan.

  1. Pantau api yang terbakar di sepanjang sungai

Tunda memasuki wilayah pertempuran sehingga seluruh pihak yang bertikai mengalami keletihan akibat pertempuran antara mereka. Lalu, serang dengan kekuatan yang penuh dan habis-habisan.

  1. Belati tersarung dalam senyuman

Puji dan ampu musuh anda. Ketika anda mendapat kepercayaan darinya, anda hanya perlu bergerak melawannya secara rahsia.

  1. Pohon Prem berkorkorban untuk Pohon Persik (mengorbankan perak untuk mempertahankan emas)

Ada masanya ketika anda harus mengorbankan tujuan jangka pendek untuk mendapatkan tujuan jangka panjang. Ini adalah strategi kambing hitam, yakni seseorang akan dikorbankan untuk menyelamatkan yang lain.

  1. Curi kambing di sepanjang perjalanan

Sambil tetap berpegang teguh pada rancangan, anda harus fleksibel dalam mengambil keuntungan sekecil apapun dari setiap kesempatan yang ada.

( Seni Perang Sun Tzu, Tjio Tjiang Feng )

No comments:

Post a Comment